– I stan har det inte varit samma stadiga besöksflöde under veckodagarna. Men för gästhamnen har vi haft bra beläggning särskilt under industrisemestern, säger Apelagos vd Johan Wolpher.
Enligt honom var Trosa gästhamn då fullbelagd men efter semestersäsongen kom ett skarpare avbrott än tidigare.
– Det var inte lika många som sträckte ut ledigheten genom att jobba ett par veckor till från båten som under förra året.
För Trosa camping och havsbad som Apelago övertagit och rustat upp under våren, har säsongen samtidigt förlängts.
– Mycket tack vare turister från andra länder. Så vi är nöjda med campingsatsningen även om det saknas tidigare år att jämföra med.
Johan Wolpher tror i nuläget att kalkylerna bakom satsningen kommer hålla.
– Det skulle jag säga, men vi har inte räknat hur det ser ut på pappret än och när man bygger upp en ny verksamhet finns det alltid saker att justera.
En överraskning var att campingen drog fler besökare än beräknat under fina dagar. Man lyckades även locka lokala besökare till den nya restaurangen Algot på udden.
– Sedan kan man alltid reflektera över att säsongen varit speciell. Att många som tidigare inte kunnat resa lagt in en hel del utlandssemester går inte att förneka, säger Johan Wolpher som fortsätter:
– Jag tror vi ser vad det normala är 2023 när den första hypen över att kunna resa igen lagt sig.