Att skärgårdstrafiken är efterlängtad råder inget tvivel om. Sommarens reguljära turer är ren succé och har fått förlängas augusti ut.
Det är en del år sedan det senast gick att ta sig ut till Kråmö och Askö med schemalagd båttrafik. Istället har båtlösa varit hänvisade till att boka båt-taxi.
Men i våras köpte Apelago, som driver både Trosa gästhamn och Kråmö stugby, in en passagerarbåt som döptes om efter en av öarna belägen strax före Kråmö. Nu kör M/S Brännskär två vändor om dagen ut i skärgården.
Fyra kaptener turas om att ratta skutan under turerna. Yngst är 20-åriga Elin Pettersson från Nykvarn som skaffade sig den skepparexamen som kallas fartygsbefäl VIII långt innan hon tog bilkörkort. "Åttan" ger rätt att köra passagerarbåt i inre fart, det vill säga i kustnära skärgård – och det är precis vad hon gör nu i sommar.
Till hösten fortsätter Elin Pettersson sin utbildning för att om två år ta examen som skärgårdskapten vid Marina läroverkets yrkeshögskola i Danderyd.
– Jag kan inte tänka mig roligare jobb, det här är det bästa jag gjort, säger Elin Pettersson som skaffade egen båt redan för tre år sedan efter att tidigare ha kajkat i pappas.
Nu ligger hennes Flipper 510 i Trosa och tjänstgör ibland som övernattningsbostad mellan passen ombord på M/S Brännskär.
I jämnhöjd med Julafton sänker M/S Brännskär farten en smula så att passagerarna ska få sig en ordentlig titt på den legendariska vita fyren vars namn egentligen är Bokö.
– Den är skärgårdens mest kända landmärke genom konstnären Reinhold Ljunggren som målade den i ett otal olika variationer, säger Mikael Fant, infödd Trosabo som haft båt och hav som största fritidsintresse så länge han kan minnas, men ägnat yrkeslivet åt annat.
– Att fyren kallas Julafton lär ha att göra med att ett skepp gick på grund här själva julafton 1848. Men det finns många versioner av vad som egentligen hände, säger Mikael Fant som för en del år sedan tog "åttan" mest på kul, en examen han nu fått nytta av som sommarskeppare på Apelago. Han stortrivs vid rodret även om han med viss fasa berättar om det tiometershopp han var tvungen att göra i Värtahamnen i våras under den säkerhetsutbildning som krävs för att godkännas som kapten.
Nu turas han och Elin Pettersson om att köra, kolla biljetter, hoppa i land och angöra skutan på de två destinationerna. Den ena står i styrhytten under förmiddagspasset, den andra under eftermiddagspasset.
I juni har M/S Brännskär kört till Kråmö och Askö torsdag - söndag och under juli varje dag. I augusti var det tänkt att trafiken skulle återgå till junitabellen, men passagerartrycket har varit så stort att trafiken fortsätter med dagliga turer månaden ut.
I skepparjobbet ingår även att frakta förnödenheter till sommargästerna som hyr Trosa kommuns stugor på Kråmö.
Johan Wolpher är VD på Apelago som tog över driften av både Trosa gästhamn och stugbyn häromåret. Han har kommit överens med ICA om matleveranser till ön och också avtalat med Trosabussarna till Liljeholmen så att tidtabellerna funkar med skärgårdsturerna.
– Det har varit bra tryck hela sommaren, säger Wolpher som är uppväxt i Trosa och återvänt till hemorten efter några år i Norge och Göteborg. I grunden är han kock, men även utbildad helikopterpilot. Han har redan fler planer för M/S Brännskär:
– I höst kommer vi att testa intresset för räkkryssningar!