I mitten av januari fick Inspektionen för vård och omsorg (Ivo) ett samtal från en kontaktman till en äldre kvinna med egen bostad i Stockholmsområdet.
"Kvinnan har haft en infarkt som gör att hon lätt ramlar och hon har brutit lårbenet före jul", skriver Ivo i handlingar om ärendet.
Hennes släktingar hade därför ansökt om plats på vård- och omsorgsboende i Trosa kommun. Ansökan hade beviljats men eftersom lediga platser saknades hade kvinnan fått återvända till bostaden.
"Kvinnan skickades därför hem från sjukhuset med insats i form av hemtjänst. Efter 10 dagar i hemmet ramlade kvinnan på nytt så illa att hon bröt sin armbåge", skriver Ivo.
Före pandemin 2019 var särskilt boende den insats som de flesta äldre fick vänta på i landet. Totalt handlade det om cirka 4 100 ärenden, i drygt 50 procent av fallen angav kommunen bristande tillgång som anledning till att väntetiden på bostaden blivit lång för de äldre.
Enligt Ivo:s anteckningar har Trosakvinnans kontaktman hört av sig till socialtjänsten i Stockholm för att ordna ett korttidsboende i väntan på ledigt Säbo (Särskilt boende) i Trosa. Eftersom en ansökan togs emot muntligt kontaktades Ivo för rådgivning.
Enligt Ivos presschef Adam Alfredsson ställer förvaltningslagen inte något formkrav på en ansökan om bistånd.
– En ansökan kan göras både skriftligt och muntligt. Man kan därmed ha rätt att inleda ett ärende hos en myndighet genom en muntlig ansökan, men man kan behöva följa myndighetens anvisningar om att komplettera sin ansökan skriftligen, säger han.