Slut på gratisladd i kommunens stolpar

Efter nyår kommer elen i kommunens laddstolpar att kosta 3 kronor per kilowattimme, enligt ett förslag. Vägen från gratis till självkostnadspris går dock genom en juridisk snårskog.

Trosa kommun vill börja ta betalt för elen i sina laddstolpar. Arkivbild.

Trosa kommun vill börja ta betalt för elen i sina laddstolpar. Arkivbild.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Trosa2021-10-14 06:30

Laddstolpar har blivit något av ett dilemma för flera kommuner den senaste tiden, eftersom det både är problematiskt att skänka bort el och att hitta gångbara lösningar för att ta betalt. Nu har Trosa kommun, som i dag skänker bort drivmedel till elbilsägare, kommit fram till en möjlig väg framåt.

– Vår tanke är att handla upp och ta in ett betalsystem som tar betalt för den effekt man laddar, säger Ulf Hagstedt, teknisk chef.

Enligt lagen får en kommun inte ta betalt för el. De kommuner som har ett eget energibolag har löst problemet genom att lägga betalningar för laddstolpar i bolaget, en väg som bland annat Oxelösund valde tidigare i år. Men i Trosa blir alltså lösningen att ta in en entreprenör som sköter betalningarna, sannolikt genom någon typ av app för mobiltelefoner.

Samtidigt föreslås nya parkeringsregler för centrala platser med laddstolpar, för att få högre rotation under dagarna.

Priset föreslås bli 3 kronor per kilowattimme, och ska endast täcka el och underhållskostnader. Kommunen ska alltså inte göra någon vinst på laddningen, en viktig detalj eftersom bedömningen är att kommunen inte har laglig rätt att ta ut mer än självkostnadspris.

Den föreslagna laddkostnaden är ungefär dubbelt så mycket som det kostar för en genomsnittlig husägare att ladda sin elbil hemma, men några kronor mindre än vad det kan kosta att ladda på till exempel en bensinmack.

Ser ni ingen chans att marknaden kan lösa frågan om laddinfrastruktur i Trosa framöver?

– Vi har tittat och lyssnat, men ett problem är att vi har en tydlig peak på sommaren, precis som med parkeringar överlag. Många sommargäster behöver ladda, men permanentboende laddar oftast hemma, säger Ulf Hagstedt.

Han menar att det finns flera företag som har lösningar likt den Trosa kommun nu är ute efter, och att det finns goda förhoppningar om att hitta en entreprenör i en upphandling.

Kommunen har i dag totalt 14 uttag för laddning av elbilar på sex olika platser. Om betalningsfrågan får en lösning kan det innebära sänkta trösklar för att bygga fler stolpar framöver.

– Samtidigt måste vi hela tiden stämma av att stolparna används. Vi kan inte investera om det sedan inte kommer till användning. Men visst är det en växande marknad, inget snack om den saken, säger Ulf Hagstedt.

Den nya laddtaxan föreslås träda i kraft i januari.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!