I lokala sociala medier har Ica Trossen ibland beskyllts för höga priser på sitt sortiment och många har uttryckt en längtan efter att lågprisbutiken Willys skulle öppna.
Hur blev det då, är det billigare att handla hos Willys? SN har gjort en koll på vad en matkasse kostar hos Willys i Vagnhärad och Ica Trossen och Coop i Trosa. Så långt det har gått har vi jämfört likadana varor och har bara tittat på ordinarie priser.
Resultatet kanske förvånar.
Billigast blev mycket riktigt Willys, matkassen hos dem gick på 851,50 kronor. Men många av de jämförda varorna var bara fem öre eller en krona och fem öre billigare hos Willys än på Ica.
Inte ett resultat av att Willys kollat upp Trossens priser, säger Willys butikschef Johan Strand:
– Vår affärsidé är att ha Sveriges billigaste matkasse och då jämför vi oss med riket och tittar inte på lokala konkurrenter eftersom priserna är desamma oavsett vilken Willysbutik du handlar i. Vi gör inga egna prisjusteringar. Jag är jätteglad över resultatet och vi kämpar febrilt på med att fylla på i hyllorna. Tillströmningen av kunderna är fortsatt hög.
På andra plats i undersökningen kom Ica Trossen, deras matkasse kostade 32,70 kronor mer, alltså 3,84 procent dyrare.
– Och detta trots att Willys sortiment är betydligt smalare och de saknar både bistro, delikatessavdelning, bemannad chark- och fiskavdelning, konstaterar Jenni Steiner, som äger Trossen tillsammans med systern Linda.
De är glada över att jämförelsen visar att skillnaden är så liten.
– Vi visste ju det, men Ica uppfattas nog dyrare av just de här skälen. Vi jobbar hela tiden för att hitta en konkurrensmässig bra vardagsnivå. Det här innebär inte att vi lutar oss tillbaka, säger Linda Steiner.
Dyrast i jämförelsen blev medlemsägda Coops matkasse med nästan 14 procent högre priser än Willys, totalt kostade Coops matkasse 119 kronor mer än Willys.
– I Trosa ligger vår butik i cityläge med högre hyra, det är en mindre butik med mindre kundunderlag och lägre omsättning men ska ändå ha personal. Hos Coop måste varje butik bära sina egna kostnader, vi kan inte skjuta till pengar från större butiker som går bättre, det ingår inte i vårt uppdrag från medlemmarna. Vi behöver lönsamma butiker för att kunna fortsätta att utvecklas, förklarar pressansvarige Bernd Schmitz prisskillnaden.