– Jag tänker att man måste börja någonstans. Kommunen har under lång tid försökt hitta ett bra sätt att finansiera detta projekt och nu när vi äntligen tagit över det från Trafikverket och det är på gång så hörs röster om att det ändå är fel, säger Daniel Portnoff (M), kommunstyrelsens ordförande.
Projektet kommer att ske i två etapper och den första beräknas pågå i ett år. Etapp ett gäller sträckan Stensundsvägen från korsningen till väg 218 fram till korsningen vid Krymlavägen, där en kommersiell busslinje ska förberedas och ska av allt att döma inledas om två veckor.
Etapp två, som innefattar kvarstående sträcka ut mot Stensund får alltså vänta.
Och det är just den prioriteringen som flertalet boende längs Stensundsvägen, ut mot Stensunds folkhögskola, ställt sig frågande till genom inskickade synpunkter till kommunen:
"Redan för över tjugo år sedan fanns idéer att göra om väg 218 från korsningen Stensundsvägen fram till folkhögskolan, pga trång väg och dåligt underhåll, då sa kommunen att när vi tar över vägen blir det ändring. Trodde vi, istället läggs en busslinje från korsningen åt andra hållet mot Åda, och glömmer bort den dåliga vägen mot Stensund?"
Daniel Portnoff menar att sträckan ut mot Stensunds folkhögskola inte är bortglömd utan ligger som planerat i etapp två:
– Sträckan ut mot Stensund var en option i upphandlingen, den är tänkt att göras och ligger i anslutning till första etappen, förutsatt att arbetet går bra. Exakt när det blir går inte att säga i nuläget men målet är att arbetet ska ta vid efter första etappen, säger han.
En annan invånare skriver:
"Varför prioriteras den sträcka av vägen som har bäst standard framför den del som är smalast och sämst beläggning på? Alltså den sista biten från Apelvägen ut till Trosa-Stensunds tomtområde vidare mot folkhögskolan. Den sträckan körs ju redan idag av skolbussar som har det trångt på vägen som den är nu. Just den vägsträckan råkar många ut för dikeskörningar vintertid. För att inte tala om cyklister och gående som ibland färdas med livet som insats."
Daniel Portnoff säger så här angående prioriteringen:
– En rad åtgärder kommer att göras för hela sträckan, men första slingan prioriteras först och främst för att vi ska kunna klara av den kommersiella busstrafiken som ska gå där i december.