Det är industrisemester och inte direkt högsäsong på bostadsmarknaden. Men det klickas fortfarande på hus på Hemnet, även om lågkonjunkturen faktiskt börjat innebära ett mindre utbud att klicka på. Enligt Hemnet hade de nästan 22 procent färre nya annonser under andra kvartalet jämfört med samma period i fjol.
Under vecka 28 blev det mest klickade huset ett stolphus i Emils backe i Trosa. Huset som har ett utgångspris på 8 750 000 kronor har samlat ihop 4 523 klick.
Mona Eriksson Ekendahl som är mäklare tror att en del av framgången beror på att det lite annorlunda huset delades på Hemnets sociala medier.
– Att hamna på Hemnets Instagram hjälper helt klart till, säger hon.
Det har än så länge varit en visning av huset, där många kom av ren nyfikenhet på huset, berättar Mona Eriksson Ekendahl. I augusti blir det en till och då räknar mäklaren med att huset blir sålt.
Hon upplever ingen avmattning på bostadsmarknaden i Trosa och Vagnhärad där hon jobbar.
– Första kvartalet i år var det lägre men i mars ökade det och nu är det mer ruljans på visningarna. Inte samma som för ett och halvt år sedan, men det ökar, säger hon.
Två på klicktoppen i SN-land blev ett fritidshus i Gnesta för 1 750 000 kronor som fick 3 288 klick. Tredje mest klickat blev en villa på Stockholmsvägen i Nyköping och på fjärde plats finns en villa på ön Fårskallen i Oxelösund.
Det är inte första gången som huset finns på klicktoppen, det har legat ute i några månader men alltså ännu inte sålts.
Femte mest klickat blev en villa i Gnesta för 2 495 000 kronor. Den drog 1 661 klick.