Studie på skolor i Trosa sågas

"Rent nonsens". Så säger en professor i neurovetenskap till Sveriges radio angående de "smarta rörelser" som under det senaste året praktiserats på två skolor i Trosa.

Torgny Steen

Torgny Steen

Foto:

Trosa2016-01-12 23:14

Professorn i fråga heter Torkel Klingberg och arbetar vid Karolinska institutet. Orsaken till att han uttalar sig är att programmet Vetandets värld granskat kommunikologin – en lära som programmet kallar pseudovetenskaplig, och som har kopplingar till en studie som både Tomtaklintskolan och Vitalisskolan hoppade på 2015.


SN skrev om studien när den startade. Pausrörelser med olika funktioner, som att öka koncentrationen, var grundidén.

– Vad som påstås här är att specifika rörelser skulle ha specifika effekter på olika psykologiska funktioner, och det ser jag helt enkelt inte logiken i. Så från mitt perspektiv är det här rent nonsens, säger Torkel Klingberg
i Vetandets värld.


Från början var tanken att Trosa kommun skulle vara en central aktör i studien, och att en idrottsforskare skulle medverka och mäta effekterna. Det senare visade sig enligt skolchef Mats Larsson vara ogenomförbart, och då tog kommunen ett steg tillbaka.

– Det som genomfördes var en mindre pilotstudie som har handlat om att se hur eleverna uppfattar att det är att bryta stillasittandet med rörelser. Att bryta längre
stillasittande med aktiviteter är inte kontroversiellt, säger han.


I programmet riktas kritik mot skolorna för att de gett en arena åt påståenden om hjärnan som inte är vetenskapligt belagda. Skolchef Mats Larsson håller emellertid fast vid linjen att Trosaskolornas fokus varit att, på ett mer allmänt sätt, få in rörelse i klassrummen.
Initiativtagare till studien är konsulten och Trosabon Torgny Steen. Han är även kommunikolog, men menar att studien i Trosa trots det inte haft något med den läran att göra.

– Det jag kallar med smarta rörelser är att det är rörelser som man faktiskt kan göra i klassrummet, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om