Sverigefans från Community of Sweden besökte Trosa

Nu kan Trosa få en ordentlig skjuts i sociala medier. I början av veckan anlände en grupp utländska Sverigefantaster som älskar att blogga och twittra.

TROSA2012-10-02 07:15

- De är väldigt aktiva på sociala medier, och har twittrat, bloggat och lagt upp bilder på Facebook under resan, säger Åsa Malmqvist på Sörmlands turismutveckling.

Sverigefansen är alla medlemmar i Community of Sweden, en samlingspunkt på webben där utländska turister delar restips och bilder från Sverige. Resan går genom Västmanland och Sörmland, och är ett pris för särskilt flitiga bloggare och twittrare. Arrangören är VisitSweden, som marknadsför Sverige utomlands.

Under studiebesöket i Trosa stod bland annat en kräftskiva ute i skärgården på schemat. Om den föll besökarna från bland annat Ryssland, Frankrike och Holland i smaken är tanken att de ska sprida budskapet vidare på webben.

- Det är ett roligt och annorlunda sätt att nå ut till nya besökare. De här personerna skriver vad de tycker och väljer själva ut vad de vill ta med, säger Åsa Malmqvist.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om