I september 2015 köpte Swidi från Trosatrakten en grå Volvo XC90 -05 av bilföretaget Autogruppen Eriksberg AB utanför Stockholm för 90 000 kronor. Säljaren var mycket trevlig, berättar Swidi som bara vill framträda med förnamn.
– Han pratade mycket och var angelägen om att göra affär och drog in mig på kontoret direkt. Han skulle fixa all kredit med banken och han såg till att folk hämtade kaffe och kakor åt mig och sådana saker.
Swidi köpte bilen.
Men det blev inte som han tänkt sig. Trots löften från bilsäljaren om att de bytt motorns kamrem fanns inga uppgifter om det i serviceboken. Enligt annonsen skulle bilen vara nyservad och det skulle ingå sommar- och vinterdäck på aluminiumfälgar. Swidi tvingades tjata till sig vinterdäck – utan fälgar.
– Han tyckte att jag kunde ta av däcken två gånger varje säsong och använda samma fälgar.
Inte heller fick Swidi den extranyckel som säljaren utlovat. Dessutom var framrutan trasig. Företaget lovade att avhjälpa samtliga fel. Men inget hände.
Swidi tröttnade och anmälde Autogruppen Eriksberg AB till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) som i maj beslutade att han hade rätt till ersättning på 11 000 kronor. Enligt ARN så följer drygt 80 procent av alla anmälda företag deras beslut. Inom motorområdet gör 74 procent det. Men Autogruppen Eriksberg AB ansåg inte att de gjort något fel och fortsatte hävda att "bilen sålts i befintligt skick."
Swidi har haft ett flertal olustiga telefonkontakter med företaget.
– De har varit otrevliga. Två gånger fick jag svar av en man som pratade engelska. Andra gången svarade han ''fuck you! don't call again." Nu vill de inte längre svara alls när jag ringer dem, säger Swidi.
Han är inte ensam om att uppleva sig blåst av Autogruppen Eriksberg. Företaget har anmälts 43 gånger till ARN sedan 2014. En man betalade 105 000 kronor för sin bil.
– Men den drar lika mycket olja som bensin och redan dagen efter fick jag fylla på olja, berättar anmälaren som nu väntar på beslut.