På samrådsmötet den 23 augusti presenterade Trafikverket två alternativ för hur vägen som benämns västra infarten ska kunna dras mellan väg 218 och väg 782 genom Hungaskogen. Det ena alternativet var att bygga en tunnel och det andra att göra en bergskärning.
Det första alternativet skulle kosta mellan 140 och 170 miljoner kronor och det andra mellan 130 och 150 miljoner kronor. Alltså mer än dubbla kostnaden mot det första kostnadsunderlaget på 70 miljoner kronor.
Vid och efter samrådet fanns möjlighet för allmänheten att lämna sina synpunkter och det är många som hört av sig. Trafikverket har lämnat över de synpunkter som de anser rör det kommunala planeringsarbetet till Trosa kommun.
Flertalet av dem framhåller att det är odemokratiskt av Trosa kommun att gå vidare med ett vägbygge som de menar att kommuninvånarna inte vill ha. Många framhåller att de vill bevara Trosa som småstadsidyll, några att de inte vill ha exploatering på västra sidan av Trosa och att vägen inte kommer att lösa problemet med trafiken på Smäckbron.
En tunnel framhävs som det skonsammaste alternativet för miljön, men flera tycker att man i stället för västra infarten borde satsa på en breddning av Nyängsbron. "Satsa på infart Östra och se till att den delen av stan funkar innan projektet Västra infart Trosa ens påbörjas", lyder en synpunkt.
Några av skribenterna är skarpa i sin kritik. " Vi vill bevara det genuina och fina som småskalighet innebär. Och om ni på Trafikverket och ni på Trosa kommun inte lyssnar på oss vanliga medborgare, vi som bor här i Trosa, så råder det inte längre demokrati inom Trosa kommun", skriver en. " En västra infart som anges finansieras av att 700 fastigheter ska bebyggas är en utopi..... Solberga är det område som ska exploateras och det är vettlöst att tro att nya företag vill starta i Trosa. Kommunikationer, transporter, etableringar kommer att kosta alldeles för mycket för att det ska vara ett intressant alternativ" skriver en annan.
Inför kommunfullmäktige på onsdag har även Miljöpartiet och Vänsterpartiet lämnat en interpellation för omprövning av planerna på anläggandet av vägen. I den lyfter de fram att den stora kostnadsökningen kommer att innebära att Trosa kommun som åtagit sig finansiering av 60 procent av vägen kommer att behöva betala åtminstone 90 miljoner kronor och undrar hur det ska säkerställas.
De ifrågasätter också vad som ligger till grund för motiveringen att 700 bostäder väster om Trosa behövs för att kommunen ska kunna växa och efterlyser en fördjupad översiktsplan som visar det faktiska behovet av exploatering som ett underlag för beslut om omprövning av vägprojektet.