När bilar stannar för gående vid övergångställen som kombinerats med cykelpassager är det vanligt att cyklister tror sig hinna över – fast de har väjningsplikt både mot trafiken på vägen och gångtrafikanter. Enligt myndigheten skapar detta ofta onödig otrygghet och irritation.
– Vårt förslag blev därför att man ska fasa ut vägmarkeringen för cykelpassager och på sikt fasa ut trafikbestämmelserna om cykelpassager helt, säger Transportstyrelsens utredare, Kristofer Elo, som sett över regelverket på uppdrag av regeringen.
Enligt honom skulle förslaget öka utbyggnaden av cykelöverfarter – där cyklister har företräde mot trafiken på vägbanan.
– De var tänkta att ersätta de obevakade cykelpassager som vi ser idag.
Undersökningar visar på stora trafikfördelar med att bygga om cykelpassager till cykelöverfarter. Men enligt Kristofer Elo tog den förra regeringen aldrig fasta på förslaget.
I Trosa kommun finns än så länge inga cykelöverfarter över huvud taget.
– Cykelöverfarter kräver ofta omfattande ombyggnationer av korsningspunkter, säger kommunens gatuingenjör Christoffer Eriksson.
Enligt honom byggs cykelöverfarter enklast vid korsningspunkter där farthinder redan kombineras med övergångställe och cykelpassage.
– Vi har några sådana platser och jobbar ständigt med att underlätta för cyklister och oskyddade trafikanter. Så det är inte omöjligt att vi undersöker frågan närmare framöver, säger Christoffer Eriksson.