Havsbadet införlivas i gästhamnen – blir 24 tjänster

Efter årsskiftet tar de nya entreprenörerna över Trosa camping och havsbad. "Man kommer märka av att det finns en ny anda på platsen", säger Henrik Richter, delägare i Apelago group.

Henrik Karlsson är en av delägarna bakom företaget som tar över Trosa camping och havsbad.

Henrik Karlsson är en av delägarna bakom företaget som tar över Trosa camping och havsbad.

Foto: Privat

Trosa2021-11-17 20:13

– Vår avsikt var från första början att bli stora i regionen. Sedan vi tog över gästhamnen har den blivit ett populärt resmål. Vi är glada att kunna erbjuda fler platser till våra husvagnsgäster, säger Henrik Richter som berättar att Skärgårdsbåten nu kommer att stanna vid havsbadet på vägen till Kråmö igen.

Förra veckan stod det klart att skärgårdsevent- och turismföretaget Apelago group vunnit upphandlingen av Trosa camping och havsbad. Campingen blir därmed en ny verksamhetsgren för företaget som sedan tidigare driver Trosas gästhamn, Skärgårdstrafiken och Kråmö skärgårdsby.

– Ingen av oss har drivit camping tidigare så det kommer vi att få lära oss under resans gång. Men vi är duktiga på att driva restauranger och kaféer. Vi har också en fungerande organisation i gästhamnen där det finns personer som har gedigen erfarenhet och utbildning inom turism- och hotellbranschen.

undefined
Efter årsskiftet kommer Trosa camping och havsbad drivas av Apelago group.

Företaget planerar att rekrytera en vaktmästare till campingen och tillsätta 23 tjänster med säsongspersonal.

– Vi kommer använda befintlig personal men åtminstone hälften av tjänsterna kommer vara nyanställningar. Det är ett stort åtagande. Campingen omsätter mindre pengar än gästhamnen. Men där har omsättningen tredubblats sedan vi tog över. 

Enligt anbudet hör en bastuflotte och äventyrsgolfbana till första investeringarna. Campingen får även tillgång till tjänster från aktivitetscentret i gästhamnen.

– Som uthyrning av cyklar, kajaker och trampbåtar. Och aktiviteter som paintball.

Man kommer också göra investeringar för att renovera och modernisera restaurangen som ska bli ett dragplåster för lokala Trosabor, med bland annat liveuppträdanden.

undefined
Trosa Gästhamn drivs av Apelago group som förra veckan vann anbudet för Trosa camping och havsbad.

– Vi vill höja besöksfrekvensen och skapa en mötesplats för både Trosabor och turister, säger Henrik Richter.

På längre sikt nämns mer storslagna visioner som att exempelvis bygga en skatepark och ett kallbadhus vid badplatsen. I anbudet tas även anläggningar som rodel- och höghöjdsbanor upp som möjliga utvecklingsområden.

Men inför nästa säsong kommer de mest påtagliga förändringarna bestå av ytskiktsrenoveringar och ökad personalfrekvens.

– Vi kommer att starta förändringsarbetet direkt men utvecklingen kommer ske varsamt. Vi värnar om gästerna som besökt platsen i mer än 35 år, men man kommer märka av att det finns en ny anda på platsen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!