Trosa hoppas på sommarturismen

I sommar väntas fler turister än vanligt till Trosa när många boende i Mälardalsområdet väljer att semestra i sitt närområde. "Vi är positiva och lite nervösa", säger Jonas Ivervall, näringslivschef på Trosa kommun.

Malin Sevedsson på klädbutiken Agora tror att turismen kommer att öka.

Malin Sevedsson på klädbutiken Agora tror att turismen kommer att öka.

Foto: Joachim Sorbe

Trosa2020-05-25 15:30

Malin Sevedsson driver klädbutiken Agora på torget i Trosa. 

– Jag tror att det kommer att bli fler turister. Man pratar ju om att båtbranschen går jättebra så det är klart att folk tänker semestra i Sveriges skärgård, så vi hoppas på en fin sommar. 

Vad skulle det betyda för dig om det kommer fler turister i sommar?

– Ja, överlevnad. Det har ju varit jättetufft det här månaderna. Någonstans måste man försöka ta igen det lite grann. Skulle det bli mycket turister under en månad eller tre månader så skulle man ha en möjlighet att ta igen lite. Även att växa sig lite starkare inför hösten, säger Malin Sevedsson. 

Jonas Ivervall är näringslivschef på Trosa kommun.  

– Vi har redan nu sett en viss tillströmning under helgerna både när det gäller Mälardalsgäster, men även enstaka utländska gäster som har dykt upp. 

Resmöjligheterna har begränsats i och med coronavirusets spridning över världen. Intresset för att semestra i närområdet har därmed blivit större. 

– Vi ligger väldigt nära hela Mälardalsområdet och kommer kanske att beröras av att man vill ta sig ut ifrån de större städerna. Det förbereder vi oss för på olika sätt, säger Jonas Ivervall. 

– Dels har vi en liten intern grupp som tittar på saker som generella ytor där det kan uppstå problem, alltså trängsel. Det kan också vara att styra flöden. 

Man har tittat på tre olika scenarier där Trosa i sommar får mer turism, mindre turism eller att turismen är lika stor som normalt.   

– Av de här tre scenarierna tror vi mest på att det blir mellan normalt och mer. Jag tror inte att det blir färre. Vi ser också såna här saker som att det redan nu är högt tryck på husbilsparkeringar. 

– Sedan har ju vi en välrustad gästhamn så att där finns det gott om plats för båtgäster vilket vi också tror kommer att öka.

Jonas Ivervall menar att företagen hittills har lyckats utmärkt med att förhindra trängsel. Kunder har till exempel uppmanats att hålla avstånd inne i butikerna eller att vänta utanför. Om en ökad turisttillströmning skulle leda till att det uppstår folksamlingar utanför lokalerna kan kommunen enligt Jonas behöva hjälpa till med att sprida ut människorna. 

Jonas tror att det i sommar kan bli mycket folk i städer som Eskilstuna och Nyköping, men även i viss mån Trosa. Många turister kommer dock att välja att söka sig ut i naturen. 

– Folk har en väldigt stor längtan att komma ut i naturen. Många vill ut i friska luften, säger han. 

Flera företag inom besöksnäringen har snabbt fångat upp signalerna och satt ihop olika paket, till exempel vandringspaket och cykelpaket. Länet har enligt Jonas goda förutsättningar för bland annat landsvägscykling och vandring på Sörmlandsleden. Han tror även att golfbanorna kommer att få en hygglig sommar. 

– Jag tror att det kommer att komma fler och fler greenfee-gäster. 

Cenela Chramer driver klädbutiken Cecces på torget i Trosa. Hon tror att antalet turister i sommar kommer att vara oförändrat. Det ökade antalet svenska turister kommer bara att räcka till för att fylla tomrummet efter alla utländska turister som uteblir. Permitteringar och uppsägningar gör även att många svenskar inte kan shoppa lika mycket som tidigare. Även Cecces har haft en tuff vårvinter. 

– Vi har tappat ganska mycket i april, tyvärr, säger Cenela Chramer. 

Den ökade försäljningen under sommaren har stor betydelse för butiken. 

– Det är ungefär från och med nu fram till september/oktober. Det drar in väldigt mycket den här perioden. Vi har mycket helgturister också. Det är bra med plus i kassan, men jag tror inte att vi kan hämta in det vi har förlorat nu. 

Cenela har stora förhoppningar på regeringens utlovade omställningsstöd till företag med kraftigt minskad omsättning på grund av corona. Hon försöker även dra ner på sina kostnader och jobbar mer med marknadsföring.  

– Man måste tänka mer wild. Jag jobbar på nätet med filmer på både Google och Facebook där jag visar nyheter. 

Hon har även börjat låta kunder boka tid när de får handla ensamma i butiken och få personlig service av Cenela. 

– Det är en stor fördel som vi som är egna kan dra av att ha små butiker. Stora butiker kan ju inte stänga en hel butik för en enda kunds skull. 

Karta: Trosa
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!