Trosa kan få en ny ekostadsdel

Ett nytt kvarter med eko- och miljöprofil i västra Trosa är på gång. I takt med att förbifart Trosa rycker allt närmare klarnar planerna på 100 bostäder vid Smedstorp.

Ekostadsdel

Ekostadsdel

Foto:

TROSA2015-03-13 06:47

I den varierande terrängen i Smedstorp ska strax över 100 bostäder byggas i två områden. Husen omsluts i två bybildningar med gemensamma ytor för odlingslotter, djurhållning och dagvattendammar.

– Planen som helhet ska vara ett naturligt komplement till Trosas bebyggelsestruktur, med hög arkitektonisk och ekologisk profil i ena delen och mer traditionell bebyggelse i andra delen, säger kommunens samhällsbyggnadschef, Mats Gustafsson.

Planförslaget vill öppna för en småhusbebyggelse, men också för café, kontor och handel på sikt. I den östra delen vill exploatören Övre Tureholm Fastighet upprätta drygt 70 miljöanpassade bostäder, både villor och radhus. Mittpunkten blir en flerfamiljsvilla i herrgårdsstil.

– Vi tänker oss en utpräglad bykänsla, med ängen som en mötespunkt. Jag tror området kan bli en spännande knutpunkt, säger Bengt Smideman på Småstaden Arkitekter.

På andra sidan, närmast Västerljungsvägen, planerar Ekologiska Byggvaruhuset för 41 hus med ekologisk profil i området Emils Backe. Hälften av husen är tänkt att bli ekohus som står på styltor, hus med inspiration från kaliforniska stilt houses.

– Det har varit ett stort intresse för dem, men vi har ännu bara byggt ett hus. Vi avvaktar med de andra tomterna och inväntar rätt tid, säger Erik Hedenstedt, vd för Ekologiska Byggvaruhuset.

Redan för drygt fyra år sedan skissades området upp. En del av detaljplanen antogs sommaren 2013. Men arbetet tog halt i samband med utredningen av vägprojektet Förbifart Trosa, numera omdöpt till Infart västra Trosa.

Det nya kvarteret är tänkt att nås via förbifarten och är beroende av vilken slutlig sträckning förbifarten får. I vintras valde Trafikverket att gå på kommunens linje och ska fortsatt utreda vägsträckningen som kallas Mittsyd, som går närmare Västra Fän. Arbetet framöver handlar om att korridoren, vägsträckningen, ska smalnas av ytterligare och bli till en linje på kartan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om