Trosa kommun poppis för företagare

I Trosa är företagsklimatet som en solig dag på stranden. För 14:e året i rad ligger kommunen i toppskiktet i samtliga stora företagsrankningar, enligt Svenskt näringslivs lista.

Theophile Mufupa, 20. tillsammans med näringslivschef Jonas Ivervall i Trosa. "Theophile är en fantastiskt driven kille", säger han.

Theophile Mufupa, 20. tillsammans med näringslivschef Jonas Ivervall i Trosa. "Theophile är en fantastiskt driven kille", säger han.

Foto: Helene Wahlström

Trosa2022-10-02 04:45

Det är fantastiskt bra att vi ligger så högt på listan. Trosa kommun har ett genuint intresse för företagarna, de jobbar aktivt för näringslivsfrågor och det genomsyrar allt som tillgänglighet och tilltal, säger Martin Elford på Företagarna Trosa.

En rapport från Företagarna 2022 visar att det finns 3 021 jobb i småföretagen i Trosa och tillsammans bidrar de med 237 miljoner kronor till kommunens skatteintäkter. Det är 55 procent av samtliga jobb i kommunen och 75 procent av jobben i privatägda företag.

Den stora majoriteten av småföretagen är ägarledda företag, där ägaren både leder och arbetar i företaget, enligt rapporten.

– Att det har blivit så här bra beror på att kommunen och företagen arbetar med gemensamma mål. Vi har en öppen dialog med våra företagare och man kan känna sig trygg med att komma till oss, säger Jonas Ivervall, näringslivschef på Trosa kommun.

undefined
Trosas näringslivschef Jonas Ivervall tycker att det är viktigt med öppenhet mellan kommun, invånare och företagare.

Kommunen samarbetar också med Nyföretagarcentrum och Företagarna, vilket också bidrar till ett bra klimat, enligt Jonas Ivrevall.

– Företagarna har bidragit till jättemycket. Förr pratade man om varandra, idag pratar vi med varandra. En annan viktig sak är att vi har förstått att allt hänger ihop, blir man bemött på ett trevligt sätt på till exempel förskolan smittar det av sig och då vill man stanna och fortsätta att vara aktiv i Trosa, säger han.

Theophile Mufupa är 20 år och driver sedan 2018 företaget Flac Agency, en marknadsföringsbyrå för sociala medier som är specialiserad på reklam på Facebook, Instagram och Youtube.

Han kom till Trosa från Kongo-Kinshasa 2018 och redan då började han arbeta på sin företagsidé.

undefined
Theophile Mufupa, 20, kom till Sverige 2018 från Kongo-Kinshasa, samma år började han arbeta med sitt företag som hjälper folk med marknadsföring i sociala medier. "Det svåraste har varit språket och vilka regler som gäller för företagare i Sverige", säger han.

– Jag träffade Jonas Ivervall på kommunen som rekommenderade Nyföretagarcentrum som har varit jättebra för mig. Det var massa saker som jag inte förstod, till exempel hur man betalar moms, deklarerar och registrerar en firma, säger han.

I dag läser han på samhällsprogrammet på Nyköpings gymnasium med inriktning beteende, samtidigt som han läser en kurs om entreprenörskap, jobbar som alltiallo på Bomans hotell och driver eget företag.

– Jag tycker om utmaningar och har alltid velat ha ett eget företag. Trosa är fantastiskt bra. Jag har varit på företagsfrukostar och träffat många människor som inspirerat mig, säger Theophile Mufupa.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!