Sedan 2011 mäter Sveriges kommuner och landsting, SKL, hur företagare uppfattar kommunerna. Mätningen visar ett nöjd kund-index, som rankar hur nöjda företagare är med kommunernas service. Bland annat bedöms kommunens bemötande och tillgänglighet, i allt från bygglovsärenden, tillstånd och miljötillsyn.
I årets rankning rasar Trosa från toppen till en 36:e placering. Tidigare år har kommunen, legat på plats tre och fyra.
– Det är en tydlig signal från företagen, säger Jonas Ivervall, näringslivschef i Trosa kommun.
Han tror att tappet beror på flera saker.
– I första hand beror det på att vi inte har jobbat tillräckligt aktivt med frågan. Sedan kan det också vara att andra kommuner också blir bättre på att jobba med näringslivet och att de lokala företagarna har fått högre förväntningar.
Samtidigt som Trosa tappar i rankningen, så ökar det nationella medelvärdet. En kommun som jobbar på att förbättra samarbetet med näringslivet är Gnesta, som i de första undersökningarna låg på bottenplaceringar. Med flera satsningar klättrar kommunen snabbt uppåt på listan, men ligger fortfarande långt efter Trosa.
Under hösten kommer Trosa kommun utvärdera hur de ska ändra riktning till nästa mätning. Bland annat ska de ta reda på vad företagarna förväntar sig, och vart kommunen har blivit sämre.
– Det är dialogen som kommer att ge oss svaren. Vår ambition är att ligga på topp tio, säger Jonas Ivervall.