Trosabon Nicoline hjälper företag som Apple och Chanel att hålla koll på färgerna

Hon lämnade stressen på Östermalm för ett liv på landet. Nu släpper uppfinnaren Nicoline Kinch, 62, en ny version av sin färgjordglob – som redan har köpts av företag som Apple, Hugo Boss och Chanel.

Trosa2016-11-15 11:30

Intill en skogsglänta drygt tre kilometer utanför Trosa centrum bor Nicoline Kinch sedan åtta månader tillbaka. I våras tog hon beslutet att sälja lägenheten på Östermalm i Stockholms innerstad för att hitta en mer rofylld plats.

– Mina barn ville att jag skulle köpa ett hus i skärgården, men jag ville hellre bo ute på landet. Jag stormtrivs verkligen med att bo här, säger hon.

Sedan fem år tillbaka driver hon ett företag som tar fram produkten Kolormondo. Det är en färgpalett som visar upp hur olika färger förhåller sig till varandra i tre dimensioner.

Som med många andra uppfinningar började det med ett problem som skulle lösas.

– Jag gick runt och irriterade mig på att jag inte förstod varför olika färger inte matchade ihop.

Därför gick hon en kurs kvällstid där arbetet med den första versionen av Kolormondo. Några år senare har hon multinationella företag som Apple, Chanel och Hugo Boss som kunder.

– De behöver en fysisk produkt att hålla i när de ska prata med varandra om färger. Att ta fram Iphone-skal är en dyr och långsam process som kräver noggrannhet, säger Nicoline Kinch.

Förutom Kolormondo, som är ett pussel där du sätter ihop olika delar, finns det även en app till telefonen som är gratis att ladda ner.

– Jag vill förenkla människors vardag. Att när de ska till exempel måla om hemma lättare ska hitta vilka färger som passar ihop.

Som tillverkare av sin produkt har hon valt det lokala företaget Vitt Grafiska – ett beslut hon är glad för.

– De är otroligt proffsiga och hjälpsamma. Jag funderade först att använda tillverkare i Kina eller Polen, men då skulle jag förlora närheten. Nu tar jag bara cykeln och åker ner till företaget om de vill att jag titta på ett provtryck.

I januari lanseras hennes senaste version av Kolormondo, som kan användas av allt från företag till skolor och privatpersoner. Målsättningen är att produkten ska bli en del av alla människors vardag.

– Jag vill att det ska bli det naturliga redskapet för när man pratar om färg!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!