Trosabussen blir kommersiell linje

Om ett år blir Trosabussen en renodlat kommersiell linje. Åkerbergs kör den därmed utan regionala pengar – något resenärerna inte ska märka så mycket av.

trosabussen2.jpg

trosabussen2.jpg

Foto:

TROSA2014-06-03 06:00

Nej, några stora pris- och tidtabellsförändringar ligger inte i pipeline. Åtminstone inte enligt Pär Åkerberg, vd för Åkerbergs trafik som från och med maj nästa år kör Trosabussen i kommersiell regi.

– Några stora förändringar blir det inte. Och inga större prisökningar så länge det inte händer något väldigt dramatiskt i vår omvärld, säger han.

Det som händer oberoende av världsläget är att avtalet mellan Åkerbergs och Sörmlands kollektivtrafikmyndighet löper ut. Myndigheten hade först för avsikt att upphandla trafiken mellan Trosa och Liljeholmen på nytt, och hann så långt som till att flagga för upphandlingen i början av mars.

Åkerbergs räckte då upp handen och sade sig vilja driva linjen kommersiellt.

– Vi har trott på det har sedan dag ett. Nu kan vi utveckla linjen ännu mer, säger Pär Åkerberg.

Större fordon i rusningstrafik är en möjlighet han nämner. Utökad samverkan med andra aktörer, som SL, en annan.

Är det verkligen realistiskt att tänka sig att man kommer kunna åka tunnelbana på Trosabussbiljetten om några år?

– En önskan får man väl ha. Om det är realistiskt eller inte är en annan sak.

För Sörmlands kollektivtrafikmyndighet innebär beslutet, åtminstone i nuläget, en besparing. Trosabussen har körts enligt ett så kallat koncessionsavtal där Åkerbergs tagit merparten av den ekonomiska risken. Men regionala pengar har pytsats in kontinuerligt: Tre miljoner startåret 2010, knappt två miljoner 2011 och så vidare enligt en fallande skala. I år handlar det om drygt en miljon kronor som Åkerbergs får i garantiersättning för Trosabussen.

I det regionala trafikförsörjningsprogrammet står uttryckligen att etablering av rent kommersiell trafik ska underlättas.

– Hade det inte funnits en sådan vilja från Åkerbergs sida hade vi fått undersöka med andra aktörer. Men nu bedömer vi att det här är en stabil och tillförlitlig aktör som kommer att driva trafiken vidare, säger Oskar Jonsson, strategisk chef på kollektivtrafikmyndighet.

Även om Åkerbergs tänker satsa långsiktigt på Trosabussen finns det, rent formellt, inga garantier. Ett koncessionsavtal löper över flera år; en kommersiell linje kan dras in med någon månads varsel.

Men att Trosa och Vagnhärad plötsligt skulle stå utan buss till Liljeholmen ser Oskar Jonsson som otänkbart. Det gör även de lokala politikerna.

– Skulle det hända skulle vi gå in och lösa trafikförsörjningen, säger Daniel Portnoff (M).

– Ingen kommer att säga till våra gymnasister att de inte kan komma till skolan eftersom det inte går någon buss, säger Ann-sofie Soleby Eriksson (S).

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!