Trosabussen fortsätter med Movingo – trots tufft läge

Movingo gäller fyra år till på Trosabussen mellan Trosa – Liljeholmen. Men många arbetspendlarna jobbar fortfarande hemifrån.

Pär Åkerberg, vd på Åkerbergs trafik, tror fortfarande på Trosabussen, trots att arbetspendlingen försvann under pandemin.

Pär Åkerberg, vd på Åkerbergs trafik, tror fortfarande på Trosabussen, trots att arbetspendlingen försvann under pandemin.

Foto: Magnus Grimstedt

Trosa2021-09-17 07:36

Pendlarkortet Movingo från Mälardalstrafik, som ägs av regionerna i Stockholm-Mälardalen, har fungerat på Trosabussen sedan 2017. Genom ett nytt avtal mellan Mälardalstrafik och Åkerbergs trafik kan pendlandet fortsätta i fyra år till. 

Men först måste det komma i gång igen. 

– Innan pandemin var kollektivtrafiken väl utnyttjad. Utvecklingen var positiv och i perioder fick vi sätta in större bussar. Nu är det inte så många som arbetspendlar och de senaste åren har inte varit så roliga, säger Pär Åkerberg som driver Åkerbergs trafik där Trosabussen ingår. 

Trosabussen startade 2010 genom en tjänstekonstruktion – en tillfällig upphandling för att ge privata företag chansen att stå på egna ben. 

– Det var när linjetrafiken öppnades för kommersiella aktörer. Intresset var inte så stort som myndigheterna trodde, vi var ett av få företag som nappade, säger Pär Åkerberg

Efter fem år fortsatte Trosabussen på kommersiella villkor. Enligt Helena Ekroth, vd på Mälardalstrafik, är det anmärkningsvärt.

– När man tittar nationellt är det något unikt med kommersiell linjebusstrafik som ingår i kollektivtrafikens nät för arbetspendling, säger hon. 

Innan pandemin stod arbetspendlingen för 40 procent av Trosabussens kunder.

– Verksamheten gick runt med en kombination av dagsresor och arbetspendling. Vi lyckades bra innan pandemin satte stopp för allt, säger Pär Åkerberg.

Åkerbergs trafik har flera verksamhetsgrenar och kunde därför fortsätta betala ut lönerna. Samtidigt fick man inte samma stöd under pandemin som andra delar av kollektivtrafiken.

– Vi hade varit okloka nog att inte lägga verksamheterna i olika bolag. Så vi har inte fått en bidragskrona utan tagit allt ur egen kassa.

Samtidigt försvann Movingokortets användare helt under pandemin och även om det börjar bli bättre har de ännu inte återhämtat sig. 

– De gick ner till noll de första månaderna. Sedan kör vi mycket turister och vi har haft en väldigt trogen ortsbefolkning som använder bussen för att åka till Stockholm över helgen. Men det är fortfarande väldigt få arbetspendlare, säger Pär Åkerberg som fortsätter:

– Pandemin har varit en tung börda som kostat oss mycket pengar. Men vi är inte de enda som drabbats och vi tror på vad vi gör. Nu har det börjat vända även om det är en bra bit kvar till vart vi var innan. När vi kämpat på så här långt kommer vi säkerligen finnas kvar framöver också.  

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!