Trosaföretagare inledde Googles digitala Sörmlandsturné

Omkring 120 företagare deltog när Emma Salmonsson från Trosa höll en kurs om nyhetsbrev, som blev startskottet för Googles Sörmlandsturné.

Trosabon Emma Salmonsson är VD och grundare på Bravo Webbyrå.

Trosabon Emma Salmonsson är VD och grundare på Bravo Webbyrå.

Foto: Knut Capra Pedersen

Trosa2021-09-07 18:45

– Vi har sett att väldigt många småföretagare har hamnat i kläm under pandemin. Därför siktar vi på att utbilda 1 000 företagare i varje län under 2021, säger Joakim Larsson, kommunikationschef på Google i Sverige.

Den digitala turnén har just anlänt till Sörmland, och först ut var Trosabon Emma Salmonsson. Hon höll i en kurs om digitala nyhetsbrev.

– Jag pratade om e-postmarknadsföring som är ett väldigt effektivt sätt att kommunicera med sina befintliga kunder. Det är inte så tekniskt svårt som man kanske kan tro, säger Emma Salmonsson som till vardags driver webbyrån Bravo.

Omkring 120 företagare deltog, och många ställde frågor både under och efter kursen.

– Det var kul, jag hoppas att jag väckte lite funderingar, säger Emma Salmonsson.

Småföretagare i vissa branscher har drabbats hårt av pandemin, och en digital omställning har varit en överlevnadsfråga för många, enligt Joakim Larsson.

– Det är inte givet att man mäktar med att starta en webbutik samtidigt som affärerna går dåligt, även om det är det man borde göra.

Varför gör ni det här?

– Det är klart att det gynnar Google rent allmänt om internet får fortsätta vara en motor för tillväxten i Sverige. Men i en samhällelig mening tror vi att staten, individen och näringslivet måste göra det här tillsammans. Det tjänar alla på, säger Joakim Larsson.

Digitalakademin i Sörmland pågår fram till den 15 september. Totalt har 900 personer anmält sig till de olika kurserna, enligt Google.

undefined
Joakim Larsson, kommunikationschef på Google Sverige.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!