Trosaföretagaren uppgav för Hallstahammars kommun att han klivit av Vagnhäradsföretaget RPA bilverkstad och byggentreprenader byggservice AB, innan det gick i konkurs i december.
I stället, sa han, hade han startat ett nytt företag och erbjöd kommunen dess tjänster.
På Linkedin påstår han att han har varit projektchef för det nya byggföretaget sedan januari 2024 – en uppgift som plötsligt togs bort när SN inlett sin granskning.
Problemet är att bolaget fram till oktober hade andra ägare, med en annan inriktning än bygg. Dessutom är det – i alla fall på pappret – inte han som står bakom bolaget.
I styrelsen sitter i stället ett antal ganska intressanta personer.
Men först: RPA bilverkstad och byggentreprenader byggservice AB:s konkurs.
Ett par månader före konkursen registrerades en person med koppling till det bolaget som vice vd och styrelseledamot i det bolag som den dömda Trosaföretagaren nu uppger sig jobba för. Vi kallar det bolag A.
Bolag A
En titt på vem som sitter som vd och ledamot i styrelsen för bolag A är också intressant.
Inte för att han, en Trosabo som också är i 50-årsåldern, i sig är så intressant. Nej, han blir intressant för att han är skriven på samma adress som den kvinna som i december dömdes för grovt bokföringsbrott i en internationell momsbedrägerihärva och nu sitter med svindlande 743 miljoner i skuld till staten.
Hon har, liksom Trosaföretagaren, näringsförbud.
Bolag B
I styrelsen sitter två andra män, som också sitter i styrelsen för ett annat företag, bolag B. Det har nyligen blivit av med sin F-skatt på grund av obetalda skatter och avgifter. Den ene av dem, en man i 75-årsåldern, är en känd entreprenör som bland annat skapat ett världskänt varumärke.
På Trosaföretagarens Linkedin uppger han att han också har varit anställd som projektledare i bolag B, sedan 2022.
Men mest intressant – utifrån Trosaföretagarens sjuåriga näringsförbud– är styrelsens suppleant i bolag A: en anhörig till Trosaföretagaren, som också varit suppleant i styrelsen för bolag B.
Det är här det kan trassla till sig för Trosaföretagaren.
– Vad är dennes roll i företaget – egentligen? frågar sig Patrik Blomqvist på Kronofogdens specialenhet, som utreder och kontrollerar personer med näringsförbud.
Rent generellt skulle det kunna vara ett sätt för Trosaföretagaren att vara med och styra bolaget, men näringsförbudet förbjuder den som fått det att vara anställd eller ta uppdrag för en näringsverksamhet som drivs av en anhörig.
Det är också förbjudet att faktiskt utöva ledningen av en näringsverksamhet, vilket rollen som affärsområdeschef skulle kunna falla under.
– Det finns all anledning att utreda vidare och jag kan se att det pågår saker runt den här personen. Vi känner till det här nya bolaget. Han har i samtal uppgett att han företräder bolaget (bolag A, reds anm) men har sedan ändrat sig, säger Patrik Blomqvist.
Den nuvarande styrelsen tillträdde i mitten av oktober 2024.
Bolag C
Ungefär samtidigt som det nya bolaget, som Trosaföretagaren påstår sig ha startat, registrerades också dess vd som ordförande och vd i ett annat bolag, bolag C, med en helt annan inriktning.
Även i det bolagets styrelse återfinns Trosaföretagarens anhöriga, som ledamot, och suppleant är personen med tidigare koppling till RPA Bygg.
Bolag D
I ett fjärde bolag, bolag D, är den personen också nyligen registrerad som ledamot tillsammans med en av männen i bolag B.
Även i bolag D återfinns vd:n i bolag A och Trosaföretagarens anhöriga, här som suppleanter i bolaget. Verklig huvudman är en man bosatt i Småland.
Alla dessa bolagshändelser har skett under slutet av 2024.
Kronofogden är den som ska kontrollera att personer som fått näringsförbud följer lagen. Om de misstänker att så inte är fallet utreder de och skickar utredningen till Ekobrottsmyndigheten, vars åklagare tar ställning till om personen ska åtalas.
– Men generellt är det väldigt enkelt att skriva någon annan på ett företag som man själv driver i Sverige i dag – och det kan vara svårt att bevisa att så är fallet, säger Patrik Blomqvist.
Det betyder att den här personen trots näringsförbud kan köra på som vanligt?
– Den risken finns, ja.