Marknadsgeneralen: "Vi räknar med 10 000 besökare"

Efter pandemipausen är Trosa marknad tillbaka sedan förra året: "Intresset verkar oförändrat", säger Tomas Flock som förbereder årets upplaga av den klassiska knallemarknaden med över 200 försäljare i centrala Trosa.

"Jag är mer stressad på insidan än jag ser ut", säger Lions marknadsgeneral Tomas Flock som förbereder lördagens upplaga av Trosa marknad.

"Jag är mer stressad på insidan än jag ser ut", säger Lions marknadsgeneral Tomas Flock som förbereder lördagens upplaga av Trosa marknad.

Foto: Isak Dahl

Trosa2023-06-08 08:32

– Vi räknar med att det kommer mellan 10 000 och 12 000 besökare, säger Tomas Flock, marknadsgeneral för Lions i Trosa – föreningen som arrangerat Trosa marknad sedan starten 1959. 

Enligt honom kommer årets upplaga att vara en välbekant historia: knalleförsäljning av kläder, hantverk, prylar, mat och sötsaker längs gatorna och ett familjetivoli för barnen vid hamnen. 

– Vi är ganska konservativa på det sättet, säger Tomas Flock, som berättar att få försäljare kommer från närområdet. 

För Lions är marknaden ett sätt att samla in pengar till välgörande ändamål. Det sker via avgiften för knallarna på 500 kronor och parkeringsavgiften på runt 50 kronor som de tar ut av besökarna.  

– Vi tillåter därför inte att lokala näringsidkare drar nytta av tillställning genom att flytta ut affärsförsäljningen på trottoaren, säger Tomas Flock. 

Även om landets knalleförsäljare blivit färre genom åren tyder inget enligt honom på att intresset från besökarnas sida har svalnat. 

– En del kommer för att köpa någonting specifikt medan andra bara går runt och njuter av atmosfären. Sedan finns det en bild av att det ska vara möjligt att göra billiga fynd på marknader, säger Tomas Flock. 

undefined
Arrangörerna räknar med att över 10 000 personer besöker årets upplaga av Trosa marknad under lördagen. Bilden är tagen 2018.

Tivoliföreståndaren David Johansson berättar att kaffekopparna, djurkarusellen, Spidermantrampolinen och ett par attraktioner för de allra minsta barnen kommer vara på plats i hamnen under marknadsdagen. 

– Vi tar med oss attraktioner för barn upp till tolv år och någon där föräldrar och barn kan åka tillsammans. Men de lite större karusellerna som ”flygande mattan” lämnar vi hemma, säger han. 

undefined
"Om det blir vackert väder brukar många barnfamiljer stanna länge vid tivolit i hamnen", berättar tivoliföreståndaren David Johansson.

Han berättar att det varit hårda tider för tivolibranschen som tampas med ökade personalkostnader och höga dieselpriser. 

– En stor karusell behöver två lastbilar för att flyttas och drivs sedan med el från dieselgeneratorer. För tjugo år sedan fanns det kanske ett 30-tal tivolin i Sverige men efter pandemin är vi bara fem eller sex kvar. Men därför har det också blivit ett uppsving för intresset.  

Även om spelkioskerna med lottförsäljning, chokladhjul och bollkastning också kommer att vara på plats är det karusellerna som drar in de stora pengarna.  

– Blir det fint väder brukar många familjer stanna nere i hamnen och de här barnkarusellerna är populära.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!