I maj började mataffärens ägare Jenni och Linda Steiner arrangera matlagningsträffar med nyanlända familjer, personal och andra entreprenörer. Syftet med projektet som nu får en veckas strålkastarljus – då reklamen lyfter fram tre lokala samhällsengagemang runt om i landet – är att ge integrationen en push.
– Vi vill att det här ska bli ett tillfälle att hitta fästpunkter i föreningar, på företag och med kommunen, säger Jenni Steiner.
För att projektet ska leda till någonting mer än några trevliga matlagningstunder krävs det att även kommunen, föreningar och andra företagare engagerar sig, menar Jenni och Linda Steiner.
Redan vid första matlagnigstillfället lyftes jobbfrågan. Flera nyanlända ville veta hur de skulle komma in på arbetsmarknaden i Trosa. I dag har majoriteten av dem fått jobb eller praktik, enligt butiksägarna.
Systrarna tror inte att det enbart är matlagningsträffarnas förtjänst, men poängterar hur viktigt det är med den personliga kontakten för att skynda på anställningsprocessen.
– Det här bidragsträsket är förödande för många av de här personerna som verkligen vill jobba. Det blir för trögt. De hamnar i bidrag i stället för att komma ut och jobba. Men har man fått ett etableringsjobb, eller vad man nu väljer att kalla det, så är inte steget lika långt till ett riktigt jobb, säger Linda Steiner.
En syrisk kvinna som var med vid det andra matlagningstillfället praktiserar nu i butiken, mycket tack vare det personliga mötet som inte initierats av Arbetsförmedlingen.
Fem nyanlända skulle även kunna anställas på deltid i butiken – men då krävs det skattelättnader och lägre löner eftersom de behöver extra handledning, enligt Linda Steiner.
– Vi vill kunna erbjuda de här personerna arbete, men det är alldeles för osäkert som arbetsgivare att anställa till samma villkor som en person som behärskar språk och är etablerad i Sverige, säger hon.
Men ägarna ser också klara fördelar med att personer från andra kulturer ingår i personalstyrkan. De tillför nya perspektiv, arbetsmoral och språkkunskaper.