Systemet med identifiering med körkort innan man kör in på avfallsstationen har precis införts i Gnesta, men i Trosa har det varit igång i flera år.
– Skillnaden är att vi inte stänger någon ute, men vi registrerar alla som kör in så vi har stenkoll på var de kommer ifrån, förklarar Ulf Hagstedt.
Anledningen till att ingen stoppas på Korslöt är omtanke om miljön.
– Vi vill inte ha dumpning, det finns alltid en risk att soporna slängs i skogen. Och det har vi lyckats väldigt bra med i Trosa, det är sällan vi hittar dumpade sopor.
Enligt honom är det inte jättemånga från andra kommuner som nyttjar Korslöt.
– Det är ungefär en av tjugo.
Det är dock tillräckligt många för att Trosa kommun skulle inleda en djupare av analys av vilka som kommer till tippen – och varifrån de kommer.
– Många kör från Hölö och Mörkö, men vi har också de som kommer från Gnesta, Södertälje och Nyköping. Ett skäl är nog att vi har extremt bra öppettider på Korslöt. I Gnesta har de till exempel inte öppet på söndagar, vilket vi har.
Men nu vill Trosa kommun hitta samarbeten med de aktuella grannkommunerna.
– Vi har gjort en liten propå och kommer att formalisera den efter sommaren.
Till exempel skulle Södertäljes återvinning kunna ta emot Trosas asbest som Korslöt inte tar emot.
– Det skulle också minska miljöbelastningen att slippa transportera det så långt.