Turistbyrån i Trosa rustar sig för den kommande "hemestern". För att minska smittrisken har de öppnat upp fönstren mot torget och ställt en byrå utanför. Tanken är att det inte ska bli för många turister inne i turistbyråns lokaler, utan att kön kan ringla sig utanför på torget, med säkert avstånd mellan besökarna.
Dagen till ära har Malin Karlsson, turistchef, och Paola Andersson turistinformatör, klätt upp sig i Trosas folkdräkt.
– Det här är Trosas egen folkdräkt sedan 1937, säger Paola Andersson.
Men det kommer inte bli den dagliga jobbuniformen.
– Vi fick väldigt mycket uppmärksamhet när vi gick runt i våra folkdräkter, men det var varmt, berättar Malin Karlsson.
Genom att öppna upp fönstret mot torget och att cykla runt i stan hoppas turistbyrån att det ska bli lättare att hjälpa turisterna.
– Dels så möter vi som vanligt inne i turistcentret men bara ett sällskap åt gången, men också ut genom fönstret mot torget. Vi kör som förra sommaren med att vi cyklar runt. Och nere i hamnen har vi som vanligt vår bod, säger Malin Karlsson.
Vad är det som turisterna efterfrågar?
– Bortsett från de vanligaste behoven som parkering, P-skiva eller toaletter, är det var man ska fika, äta eller bada och blå tåget, säger Malin Karlsson.
Efter att skärgårdstrafiken har legat nere några år kommer det nu att erbjudas turer.
– Det har varit väldigt efterfrågat, så det är jättekul. Det kommer verkligen att uppskattas från turister och lokalbefolkningen, säger Paola Andersson.