Två förslag att ta ställning till om västra infarten

Inför andra samrådsmötet om den omtvistade västra infarten har Trafikverket arbetat fram två förslag. I första samrådet fick vägen stark kritik både av miljöskäl och för kostnaden.

Trosa2016-08-20 14:00

På tisdag är det dags för nytt samrådsmöte gällande västra infarten. Under två och en halv timme har allmänheten möjlighet att ta del av Trafikverkets presentation och slutsatser om placeringen av vägen, samt att lämna synpunkter på förslaget. Specialister inom markförhandling, vägutformning, miljö samt planering av väg kommer att finnas på plats i församlingshemmet för att svara på frågor.

I sammanfattningen av synpunkter i samrådsredogörelsen som släpptes i december framgår att det finns många kritiska röster mot vägen. Många privatpersoner tycker att infarten är onödig och oroar sig för att den kommer att påverka rekreationsområdet i Hunga och naturmiljön vid Trosaån negativt. Starkast kritik uttryckte Naturskyddsföreningen Sörmland som tycker att projektet borde avbrytas. Men Léni Maot, projektledare för västra infarten på Trafikverket, ser fram emot mötet på tisdag.

– Vi har tagit till oss av kritiken och har också gjort flera undersökningar så vi kommer att presentera två alternativ. Ett av alternativen tror jag kommer att tillgodose bland annat Naturskyddsföreningens synpunkter om förstöring av frilufts- och rekreationsområdet, säger Léni Maot.

Men det handlar inte bara om oro för naturvärden utan för att vägbygget ska öka Trosa kommuns skuldbörda, se faktaruta. Beräkningen har varit att 700 nya bostäder behövs för att finansiera vägbygget genom exploateringsavgifterna. I det bostadsförsörjningsprogram för de närmaste fyra åren som antogs på kommunfullmäktige i juni är dock betydligt färre bostäder planerade i området, vilket fick miljöpartisten Björn Kjellström att reagera.

– Trosa ska ju förskottera en del av pengarna. Det förutsätter 700 bostäder inom en rimlig tid, annars byggs ju räntekostnaderna på. Jag tycker att man måste ifrågasätta tidsplanen för vägbygget. Hur bråttom är det egentligen?

Björn Kjellström tycker också att det är oklart exakt vilket geografiskt område som ska betala exploateringsavgiften.

Enligt Trosas samhällsbyggnadschef Mats Gustafsson är det i huvudsak området Smedstorp och vissa fastigheter på landsbygden som berörs i det gällande bostadsförsörjningsprogrammet, vilket innebär cirka 155 bostäder.

– Men tittar man i översiktsplanen tillförs en ansenlig del bostäder. Min fasta tro är att på sikt kommer de områdena kunna bära kommunens kostnader via exploateringsavgiften, men det kommer att ta tid, säger Mats Gustafsson.

Det finns ännu inget formellt beslut taget om någon exakt gräns på kartan över vem som ska betala avgiften, men under hösten ska ett förslag skrivas fram.

– Vi har en satt gräns som vi på tjänstemannanivå arbetar med, men det är viktigt att vi kan vara tydliga mot framtida exploatörer. Det är ju ett politiskt beslut var man ska dra gränsen, men enligt min bedömning ska även stora delar av Tureholmshalvön vara med och bekosta vägen, säger Mats Gustafsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!