Hydrokopter från Trosa klubbad för 200 000 kronor

Under torsdagen såldes ett av få bevarade exemplar av den unika uppfinningen, som under åtta år ägts av Trosabaserade Åkerbergs trafik.

Efter åtta år har Åkerbergs trafik sålt sin hydrokopter som under torsdagen auktionerades ut för över 200 000 kronor.

Efter åtta år har Åkerbergs trafik sålt sin hydrokopter som under torsdagen auktionerades ut för över 200 000 kronor.

Foto: Klaravik

Trosa2023-04-17 18:43

– Hydrokoptern är en raritet. I hela världen finns bara ett 30-tal kvar och i Sverige rör det sig troligen bara om några få, säger David Kvicklund, kommunikatör vid Klaravik, en webbbaserad aktionssajt med fokus på maskiner, verktyg och fordon.

Där har två exemplar av den ovanliga sjöfartsfarkosten sålts inom loppet av ett par månader. I mars auktionerades den första ut för 69 000 kronor. Vinnarbudet kom från ett barnbarn till Nils Eriksson – finländaren som uppfann maskinen vid slutet av sextiotalet.       

Mellan 1970 och 1990 producerade Erikssons familjeföretag hundratals hydrokoptrar i de svenskfinska trakterna utanför Åbo. Farkosten har beskrivits som en schweizisk armékniv och är utrustad för att fungera på såväl vatten som snö eller barmark, vilket var användbart för att nå öar och svårtillgängliga holmar under vintertid. Hydrokoptern ingick då i den finska Sjöbevakningens fordonsflotta. 

undefined
Hydrokoptern är en finsk uppfinning som även marknadsförts under namnet Amphibian.

– Modellen togs fram för att kunna köra på is och snö i skärgården. Men i takt med att vintrarna blivit mildare har behovet minskat, säger David Kvicklund. Han berättar att hydrokoptern som sålts i Trosa är registrerad som arbetsbåt – men förs fram med hjälp av en flygplanspropeller som drivs av en Ford-V6-motor.

– Den gör 8 knop på vattnet och 12 på tung blötsnö. Men på isen går det betydligt snabbare, 50 knop (motsvarande 92,5 kilometer i timmen, red.anm). 

Den hydrokopter som såldes under torsdagen köptes ursprungligen in av svenska Sjöfartsverket och var i bruk under 1980-talet. De senaste åtta åren har den ägts av företaget Åkerbergs trafik i Trosa som nu sålt den.   

– Tanken var att vi skulle använda den för att trafikera i skärgården, men så blev det aldrig. Dess rätta element är ju tveklöst is och snö och det har vi ju inte haft så mycket av, säger Niclas Eriksson, som jobbar på åkeriet. 

undefined
Hydrokoptern som sålts i Trosa köptes från början in av Sjöfartsverket.

Enligt honom har hydrokoptern i princip aldrig använts av företaget.  

– Men den fungerar fint! Det är ett väldigt annorlunda och häftigt fordon. Att ge sig ut med en sån här på isen måste vara en ganska surrealistisk upplevelse. 

Under torsdagen avslutades aktionen där Åkerbergs hydrokopter såldes för 202 000 kronor.  

– Det här exemplaret var i bättre skick än den vi sålde förra månaden. Men jag gissar att det var mer än vad säljaren vågat drömma om, säger David Kvicklund.

undefined
Klaravik går inte ut med köparens identitet men berättar att det rör sig om en person bosatt i de norra delarna av Sverige.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!