Kvinnan i 20-årsåldern ville tjäna pengar på det som kallas för user generated content, ugc. Det är innehåll skapat av privatpersoner som visar upp, använder eller rekommenderar en tjänst eller produkt. Vitsen med ugc är att mottagaren ska uppleva att det är en äkta kundrecension i ett naturligt sammanhang. Företagen som säljer produkterna betalar för att få visa detta i sina kanaler på sociala medier.
Kvinnan hittade en utbildning som enligt henne utlovade mentorsamtal fyra gånger i veckan, support, kontakter med svenska företag som är beredda att betala för recensioner, inkomster redan efter en månad och dessutom en certifiering efter genomgången utbildning.
25 000 kronor kostade utbildningen och kvinnan skriver i sin anmälan till Allmänna reklamationsnämnden, Arn, att den första kontakten skedde via ett zoom-möte med en "kille som informerade om utbildningen och sedan var jag tvungen att betala direkt annars skulle jag inte få plats på utbildningen." Hon betalade 11 000 direkt och 14 000 efter två veckor.
Utbildningen blev inte vad hon hoppats på. "Bland annat inställda möten utan anledning. Mentorssamtalen har minskat från fyra till ett samtal i veckan. Två av tre mentor har inte gått att få tag på."
Kvinnan vill ha pengarna tillbaka men företaget har sagt nej. Istället har hon erbjudits att gå ett nytt program, kostnadsfritt i tre månader och sedan en månatlig betalning.