Här är förslagen efter ”Infart Västra Trosa”

I veckan släpptes den första delrapporten från Trafikverket om hur problemen som ”Infart Västra Trosa” var tänkt att lösa ska hanteras.

Trosa kommun, Trafikverket och Region Sörmland arbetar med en trafiklösning för västra Trosa. Den första delrapporten släpptes i veckan.

Trosa kommun, Trafikverket och Region Sörmland arbetar med en trafiklösning för västra Trosa. Den första delrapporten släpptes i veckan.

Foto: Isak Dahl/Magnus Grimstedt

Trosa2022-01-21 07:30

– Jag tycker att utredningsarbetet har bedrivits på ett professionellt sätt och i ett högt tempo. Det är en prioriterad fråga för oss, säger Mats Gustafsson, samhällsbyggnadschef i Trosa kommun. 

Han har suttit med i arbetsgruppen ”Resväg Västra Trosa” där Trafikverket tillsammans med kommunen och region Sörmland letat alternativa lösningar till de problem som återstod när ”Infart Västra Trosa” avbröts i våras

I veckan släpptes den första delrapporten där tre åtgärdspaket för det centrala vägnätet i Trosa presenteras.

– Rapporten färdigställdes under julhelgen. Men man ska komma ihåg att det är just förslag, säger Mats Gustafsson som betonar att en motsvarande analys av Trafikverkets vägnät måste vara på plats innan förslagen kan utvärderas ordentligt. 

undefined
Ett av förslagen är att Smäckbron ska bli enkelriktad för att ge plats för gång och cykelbanor.

I det första paketet föreslås att gång- och cykelbanor skapas på Smäckbrogatan som även enkelriktas. Detta för att främja cykelresor och kollektivtrafik, vilket ska minska belastningen på vägnätet, öka trafiksäkerheten för oskyddade trafikanter och reducera buller. 

– Syftet är att öka cykel- och kollektivtrafikrörelser på de vägar där vi idag har en problembild med att det är lite mer fordon än vad vägnätet klarar av. 

I det andra åtgärdspaketet föreslås att Nyängsbron förstärks och anpassas till mötande trafik och att Nyängsvägen blir huvudled för den genomfartstrafik som idag delvis belastar Smäckbron. Paketet innehåller även förslag för anpassningar av gångvägar och cykelbanor kring Vitalisskolan. 

– Om vi öppnar upp för tung trafik på Nyängsvägen behöver vi naturligtvis hantera konsekvenserna det för med sig. Vilket kräverandra lösningar för oskyddade trafikanter i området vid Vitalisskolan där det även finns flera förskolor som vägen passerar, säger Mats Gustafsson.

undefined
I det andra åtgärdspaketet föreslås att Nyängsbron förstärks och anpassas till mötande trafik.

Ett tredje paket innehåller mjuka åtgärder för ett mer hållbart resande. 

– Det handlar bland annat om hur man kan förändra folks beteende. Genom att förbättra tillgängligheten kring kollektivtrafik och cykel, säger Mats Gustafsson. 

Rapporten läggs nu till handlingarna och under våren inleds arbetet med att ta fram förslag för Trafikverkets vägar. 

– Det är först med den pusselbiten på plats som vi kan utvärdera lösningarna på lång sikt. Man skulle exempelvis kunna tänka sig en utveckling av Västerljungsvägen för att leda trafik till E4:an från västra Trosa, säger Mats Gustafsson. 

Karta: Tomtaklintskolan
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!