– Vi tycker att vi hade rätt från början och är lyckliga över att länsstyrelsen bekräftar att kommunen gjort fel, säger Jouko Koivisto från Hunga som varit med och överklagat kommunens beslut.
Enligt honom och de andra medlemmarna i Fäntorpets vägförening var bygglovet för det garage som Adam Lindal vill bygga på sin tomt felaktigt hanterat av kommunen.
Garaget som är 12 gånger 13 meter och 7,7 meter hög beskrevs i ansökan som en komplementbyggnad. Grannarna, som enligt Jouko Koivisto aldrig fick yttra sig i processen, menar därför att den fick en för enkel prövning.
– Den skulle nästan nå upp till flaggstången, det rör sig om en industrilokal för tunga maskiner, säger han.
Enligt Jouko Koivisto informerades inte grannarna som de borde.
– När en av oss ringde och frågade fick han veta att bygglovet redan hade beviljats.
Vägföreningens ordförande Lars Eriksson påpekar att området är dränerat och inte anpassat för en industrilokal.
– Det hette Hunga träsk tidigare. Under vägen finns det bara blålera, den håller inte för ständig tung trafik, säger han.
Enligt Maria Pettersson, länsjurist som handlagt ärendet, så har kommunen inte uppfyllt sin kommuniceringsplikt enligt PBL.
– Det är bara en formell brist som vi ser just nu. Kommunen måste göra om handläggningen eftersom de inte har hört grannarna. Då går vi inte vidare och prövar andra saker, men det kan vi komma att göra om ärendet kommer tillbaka till oss senare.
Adam Lindal som ansökt om bygglovet säger att det rör sig om just en komplementbyggnad. Han har även varit i kontakt med Lantmäteriet vilket gett honom bilden att det inte heller finns några begränsningar på vägen.
– Jag har amerikanska veteranbilar från 1950 och 1960-talet. Och jag håller även på med motorcyklar och behöver ha tillgång till en lyft. Min kropp är så slut att jag inte kan ligga på golvet längre, säger han.
Adam är även egenföretagare inom rivning och sanering och har en grävmaskin och en tung lastbil som han vill kunna köra hem till bostaden vid behov.
– Men det har aldrig varit aktuellt att det ska ske dagligen. Sedan jag flyttade hit i december har det hänt en gång och det körs redan lastbilar på vägen som hämtar gödsel vid hästanläggningen.
Företagets maskiner står i en egen lokal och repareras på verkstad.
– Men när jag ska bygga garage vill jag ha plats för framtida köp. Jag kanske vill köpa en stor husbil och jag äger en båt som precis går in i den planerade byggnaden.
Pia Lindbäck, bygglovansvarig på Trosa kommun, säger att kommunen gjort en annan tolkning av lagen än länsstyrelsen.
– Om det är en obebyggd tomt då säger lagarna att vi är skyldiga att höra grannar vid exploatering. Men om det finns ett bostadshus så är inte lagen lika tydlig. Det är ett garage för en hobbyverksamhet vid ett bostadshus. En industribyggnad hade vi aldrig godkänt på den platsen.
Eftersom det är en tillräckligt bra plats och man håller sig mer än 4,5 meter från tomtgränsen gjorde kommunen bedömningen att grannarna inte behövde höras.
Pia Lindbäck menar också att de närmaste grannarna har fått yttra sig men det känner varken Jouko Koivisto som överklagat eller Maria Pettersson som handlagt ärendet.
– Det finns inga sådana handlingar, jag vet inte hur de har dokumenterat det i så fall men det är inget som finns i akten, säger Maria Pettersson.
Kommunen rättar sig efter länsstyrelsens bedömning.