En tungstark bil innebär en bil som väger över 1 500 kilo och har en motorstyrka på över 115 kilowatt (156 hästkrafter). I Sverige är 32 procent av bilarna "tungstarka". Sedan millennieskiftet har de blivit fyra gånger så många. Det visar siffror från länsstyrelsernas samverkansorgan RUS.
Martin Tunér, professor i förbränningsmotorer vid Lunds tekniska högskola, gillar inte tendensen.
– Det är rent åt helvete den här utvecklingen. En stor bil drar mer energi och kräver mer resurser och energi vid tillverkning än en liten bil, säger han till nyhetsbyrån Siren.
De fem kommuner där andelen är allra högst, ligger alla i Stockholms län. I Danderyd kör nära varannan person, 48 procent, en tungstark bil.
I Gotlands kommun är andelen lägst i landet, 21,4 procent, följt av Oxelösund med 26,8 procent. Högst andel tungstarka bilar i Sörmland har Trosa, med 30,7 procent.
I Katrineholm har andelen tungstarka bilar ökat varje år sedan 1998 och uppgick vid senaste årsskiftet till 28,8 procent. Trots det ligger Katrineholm 22:a från slutet bland landets kommuner.
– Detta är inte bara ett svenskt fenomen, vi ser det egentligen överallt i världen. Det finns en jättemarknad för stora, tunga suvar. Och det är av stort intresse för de europeiska tillverkarna att ha exklusiva produkter. De tjänar mer pengar per stor bil de säljer än per liten bil, säger Martin Tunér till Siren.