Projekt infart västra Trosa har pågått sedan 2011 och beräknades då kosta drygt 140 miljoner kronor. En kostnad som på senare tid visat sig vara felaktig då det snarare skulle landa på närmre 300 miljoner kronor. Därför skrotas nu projektet, men inte helt utan kostnad.
– Jag vet inte vad de exakta siffrorna är, men det är klart att en del kommer säga att det är mycket pengar som har gått till spillo. Å andra sidan skulle det kostat betydligt mer om projektet hade fortsatt, säger Einar Schuch, regional direktör för Region Öst på Trafikverket.
Det är Trafikverket som varit drivande i projektet och ansvariga för att ta fram kostnadskalkylen, även om Trosa kommun är medfinansiärer till projektet och står för 60 procent av kostnaderna.
En som däremot har koll på siffrorna som avsatts till projektet är Mats Gustafsson, samhällsbyggnadschef i Trosa.
– Den totala siffran är 28 miljoner kronor mellan år 2011 och 2021, säger han.
Det innebär att 16 miljoner kronor har lagts ned från kommunens håll.
– En del av summan kommer att kunna tillgodogöras i vårt arbete med verksamhetsmark kring området vid Rådmansbackarna, ett projekt som kommer leva vidare även nu när infart västra Trosa har avbrutits, säger Gustafsson.
Han berättar vidare att de stora kostnaderna har varit geotekniska undersökningar inför byggstart, men det är också något som kommer att kunna utnyttjas i framtiden menar han och är således inte pengar som använts förgäves.
– Avsikten från kommunens sida har hela tiden varit att finansiera projektet utan att belasta skattebetalarna, men när vi såg att det inte skulle vara möjligt var det en av anledningarna till att det nu avbryts, säger han.
Trots detta anser han fortfarande att det bästa alternativet för att motverka trafiksituationen i centrala Trosa hade varit en infart.
– Rent samhällsbyggnadstekniskt hade en infart varit det bästa alternativet, det är vi överens om med regionen och Trafikverket, men det är helt enkelt inte motiverat när det blir så pass dyrt.
Nu inleds ett arbete att snabbt hitta alternativa lösningar.
– Det viktigaste nu är att vi jobbar på en lösning tillsammans med Trafikverket för att hitta alternativ som kan dämpa trafiksituationen i centrala Trosa. Det kommer kanske inte lösa alla problem som en infart hade gjort, men det kan räcka en bra bit på vägen.