De primÀra planerna för VÀstra infarten lades ner i maj. Nu tittar kommunen, Trafikverket och region Sörmland pÄ alternativa lösningar.
â Vi jobbar med kommunen och tittar pĂ„ vilka möjligheter och brister det finns och vad man skulle kunna göra. Men för alla centrala delar i Trosa Ă€r kommunen vĂ€ghĂ„llare, sĂ€ger Knut Hawby, samhĂ€llsplanerare pĂ„ Trafikverket.
Region Sörmland har upprÀttat ett förslag till lÀnsplan för den regionala transportinfrastrukturen. Tidsplanen strÀcker sig mellan 2022 och 2033. PÄ vÀg 218 mot VagnhÀrad och E4 har man avsatt 63,6 miljoner kronor. Men enligt kommunen jobbar man parallellt med bÄda projekten.
â De hĂ€nger ihop, Ă€ven om vi behöver dela upp dem i tvĂ„ delar. Gör du Ă„tgĂ€rder pĂ„ en plats sĂ„ fĂ„r det konsekvenser pĂ„ ett annat stĂ€lle ocksĂ„, sĂ€ger Mats Gustafsson, samhĂ€llsbyggnadschef i kommunen.
Enligt Knut Hawby pÄ Trafikverket diskuteras flera alternativ. En enkelriktad vÀg över SmÀckbron, förenklingar för kollektivtrafiken och gÄng- och cykelvÀgar Àr nÄgra av förslagen som i skrivande stund ses över.
Anledningen till att planerna för VÀstra infarten skrotades i vÄras hade att göra med att budgeten som frÄn början lÄg pÄ 140 miljoner berÀknades stiga till runt 300 miljoner kronor. Den senaste planen inkluderar att ha tagit fram ett samlingsdokument i februari.
â Det Ă€r klart att det kommer att vara betydande kostnader, sĂ€ger Mats Gustafsson.