Anledningen till att man nu lägger ner projektet är enligt kommunalrådet Daniel Portnoff (M) att kostnaderna för en ny väg skulle bli högre än den nytta man kan få ut av vägen.
– Kostnaderna ser helt enkelt ut att bli alldeles för höga, säger han.
I början av processen skulle vägbygget kosta drygt 140 miljoner kronor. Den siffran är enligt Portnoff nu uppe på närmre 300 miljoner.
– Det handlar om fyllmassa från berg som måste gå som deponi och geotekniska förhållanden som att behöva ta sig över ån med broar. Det är mycket som har visat sig vara utmanande.
Något behöver dock göras, även om inte västra infarten blir av, enligt Portnoff.
– Vi räknar med att vi till hösten ska försöka sätta ihop en projektgrupp med regionen och Trafikverket som ska titta på alternativa åtgärder.
Vad är det för alternativ?
– Det är ingenting som har landat men det handlar inte om en ny väg utan om befintliga vägar och till exempel breddning.
Det har under tidens gång väckts en del kritiska röster kring vägen. Har de påverkat?
– Nej, det har de inte. Det finns fortfarande en majoritet i fullmäktige för att lösa problemen för västra Trosa, men all infrastruktur måste kunna betalas.
Processen har pågått sedan början av 2000-talet och förhoppningen är att nästa process ska gå snabbare.
– Inga andra lösningar kommer att bli lika bra, utan det får bli en kompromiss som kommer förbättra. Det ska inte ta så många år utan ska ske i närtid, inom 1-5 år.