– De här frågorna har alltid legat mig varmt om hjärtat. Ett tryggt barn kan öppna upp, det är viktigt också för lärandet. Om man inte är trygg går all kraft åt till det, säger Lena Agartson, rektor på Vittalisskkolan sedan 12 år tillbaka.
Att fadderklasserna träffar sina fadderbarn en gång i veckan och kamratstödjarna fångar upp stämningarna i klassen involverar barnen aktivt i att värna varandra. Men barnens röster måste fångas upp av de vuxna, det är inte barnen som ska ta ansvar för att lösa konflikterna, betonar Lena Agartson. Två lärare håller i mötena med kamratstödjarna och informationen därifrån tas vidare till värdegrundsteamet som har möte en gång i månaden. Där ingår representanter från alla arbetslag, även fritidsverksamheten.
– Det är viktigt att värdegrundsarbetet genomsyrar hela skolan, annars blir det lätt att man bara har en grupp som pratar bra inom sin krets, säger Lena Agartson.
Att ha en hög vuxennärvaro på rasterna är även det en viktig del i att fånga upp stämningar och tendenser. Varje dag erbjuds även en styrd aktivitet på 10-rasten, där en vuxen är ansvarig.
– För de som är ensamma är det ofta lättare att vara med i en aktivitet som är organiserad. Vi är i snitt åtta vuxna som finns utspridda över skolgården och försöker fånga upp de som är ensamma och om något händer, säger Annika Westlund, fritidspedagog och ansvarig för rastverksamheten.
Att vuxna finns på plats på rasten gör stor skillnad, tycker hon.
– Det blir inte lika mycket konflikter i klassrummet efter rasten, när man kan lösa det som händer direkt. Och det händer väldigt lite.
De gemensamma och klassövergripande Vi-aktiviterna på skolan glädjer även de vuxna.
– Det var jättefint att komma in i entrén och se alla fina meddelanden på FN-dagen. Då blev man varm om hjärtat, säger Annika Westlund.