Förra året placerade sig Gnesta på plats 200 i Lärarförbundets årliga skolranking. Men i år har det gått betydligt sämre och kommunen placerar sig på plats 262 av 290.
Andel elever som klarar betyget godkänt i alla ämnen har varit en stor anledning till den dalande statistiken.
– Det är något som väger tungt i den här rankingen och vi har tappat där sedan förra året. Vi ska systematiskt börja titta tidigt på resultaten i skolan och då titta på samtliga ämnen, säger Christina Thunberg.
– Vi vet att vi behöver jobba med resultaten eftersom siffrorna inte tyder på förbättring. Men i och med vår förändrade organisation så ser jag goda möjligheter för att klara av det. Vi håller på att arbeta fram en strategisk plan för att säkerställa kvalitén på skolan säger Linda Lundin (S) ordförande barn-och utbildningsnämnden Gnesta.
Men vad det gäller lärarlönerna så har Gnesta kämpat under det senaste året vilket även rankingen visar, från plats 127 till 43.
– Det är en stor förbättring eftersom löneläget är en viktig parameter för att lärare ska trivas att jobba här, säger Christina Thunberg.
Trosa har däremot en uppåtgående kurva i rankingen och visar främst på hur de arbetar med att få elevernas betyg att bli allt bättre. Det resulterar i att fler ungdomar i Trosa har behörighet för att läsa vidare på högskola.
– Hur det går för eleverna är prio ett och att eleverna ska få utveckla sin fulla potential är viktigt. Vi följer upp siffrorna och det här är en positiv bekräftelse på vårt arbete, säger Mats Larsson, skolchef Trosa kommun.
Men vad det gäller utbildade lärare i kommunen har rankingen visat en liten nedåtgående kurva.
– I allmänhet är det ett mindre utbud av lärare och det klart vi märker av det. Vi har behöriga lärare men de kanske inte har behörighet i alla ämnen och det är något vi arbetar med och tar steg för steg.
För femtonde året i rad rankar Lärarförbundet landets skolkommuner. Med rankingen försöker de uppmuntra kommunerna till att förbättra skolorna. Enligt Lärarförbundet är rankingen en viktig dialog med kommunernas politiker för att visa vilka insatser som är nödvändiga.
Kommunerna som arbetar långsiktigt med satsningen på att förbättra skolan har möjlighet att placera sig i toppen av rankingen menar Lärarförbundet.