Det är bara dryga två mil fågelvägen från centrala Trosa till Himmerfjärdsverket söder om Södertälje. Det är därför kanske inte så konstigt att frågan om att Trosa kommun skulle rena sitt avloppsvatten där dyker upp igen.
– Det togs ett beslut att inte gå vidare med en överföringsledning för tio år sedan. Sedan dess har vår inriktning varit att bygga ett eget verk, säger Ulf Hagstedt, teknisk chef på kommunen.
Den gången var det bland annat Tullgarns natura 2000-område och arkeologiska fynd som befarades leda till svåra tillståndsprocesser.
Men nu, efter ett beslut på teknik- och servicenämndens senaste möte, ska en överföringsledning utredas igen. Anledningen är att prislappen har sprungit iväg på det planerade reningsverket som skulle ersätta de två gamla anläggningarna i Trosa och Vagnhärad.
– När vi tittar på ett eget verk så ser vi att det kommer att kosta en hel del pengar, säger Ulf Hagstedt.
En annan nackdel med en överföringsledning, menar han, är att Trosa kommun skulle bli en relativt liten aktör i ett större sammanhang, med begränsade möjligheter att påverka i avloppsfrågan under många år framöver.
Målet nu är att utreda och jämföra de två spåren, och ta ett beslut i april. Men det är viktigare att få till ett gediget beslutsunderlag än att hinna klart i tid, menar Hagstedt.
Syvab, som driver Himmerfjärdsverket, ägs av kommunerna Botkyrka, Nykvarn, Salem, och av de kommunala bolagen Stockholm vatten och Telge. Anläggningen är Sveriges femte största reningsverk. Just nu pågår en ombyggnation som ska vara klar 2026, därefter har verket kapacitet att ta hand om avloppsvatten från motsvarande 350 000 människor. Stockholm bygger just nu en omtalad avloppstunnel från Bromma till Henriksdals reningsverk i Sickla, när den är klar frigörs ytterligare kapacitet på Himmerfjärdsverket.
– Efter 2026 finns det plats för Trosa. Vi har även fört diskussioner med Gnesta och Ekerö. Det skulle vara en jättebra grej för hela regionen, säger Carl-Olof Zetterman, vd på Syvab.
Han var med även förra gången en ledning från Trosa diskuterades, för tio år sedan.
– Vi var långt framme, det var nära att det blev av. Den tekniska lösningen var vettig och miljömässigt var det en kanonidé. Men i det läget landade Trosa i en lokal lösning, det har jag all respekt för, säger Carl-Olof Zetterman.