”Både 7:06 och 7:36 tåget verkar saknas i tidtabellen. Hur kan det vara förenligt med uppdraget att förmedla pendlingsresor i Mälardalen” lyder ett inlägg i Trosas största Facebookforum, som genererat närmare 60 kommentarer.
Enligt Johan Isoz, en av alla dagspendlande invånare, skulle en sådan förändring påverka livssituationen och familjeplaneringen för många.
– De här tågen brukar vara fulla när man står på perrongen. Om det stämmer att de är borta måste det till en kraftsamling, annars fungerar det inte att bo här, säger han.
Som SN rapporterat börjar en ny tidtabell för Mälartågen gälla från och med 11 december. Där den stora förändringen är att halvtimmestrafiken på morgonen och eftermiddagen försvinner på vardagar.
Under torsdagen gick dock Trosa kommun ut med ett meddelande om att den reducerade trafiken inte är riktigt så förrödande som det verkar i Mälartågs bokningssystem.
– Avgång Vagnhärad-Stockholm 07.36 och avgång Stockholm-Vagnhärad 16.42 finns kvar i tidtabellen, men syns fortfarande inte, säger kommunens kollektivtrafiksamordnare Jessica Berg.
Katarina Myrberg, pressansvarig på Mälardalstrafik, bekräftar att ett antal avgångar saknades när biljetterna från 11 december släpptes.
– Det är många resenärer som reagerat på att det skulle bli väldigt glest på morgonen in mot Stockholm. Men det är några av avgångarna som inte fanns med. De ska köras men processen från Trafikverkets godkännande tills att vi fick in dem i systemet har varit lite sen, säger hon.
För Johan Isoz som arbetar norr om Stockholm och har svårt att använda Trosabussen är det lugnande besked.
– Men de har ju på kort tid tagit bort avgångarna 07.06 och 08.06. Så ställs 07.36 in någon morgon är vi utelämnade och kommer inte i tid till arbetet, säger han.
Enligt Katarina Myrberg har MTR bedömt att det här är den nivå på trafiken man kommer klara av att köra på ett stabilt och säkert sätt.
– Det är grunden för att ta bort en del avgångar. Men om det skulle bli inställt på grund av personalbrist är det svårt att sätta in ett annat tåg, säger hon.
Trosas kommunalråd Daniel Portnoff konstaterar att situationen inte är önskvärd.
– Men det är bättre att man kör en turlista där tågen går och man kan garantera en robust trafik som faktiskt fungerar. Sedan måste man såklart så skyndsamt som det bara går börja leverera det vi faktiskt har beställt, säger han.