I december börjar en ny tidtabell gälla för linje 802. Och i en skrivelse som nu cirkulerar finns flera förslag till förändringar av körvägen mellan Trosa och Södertälje:
{I Vagnhärad föreslås samtliga turer trafikera Gnestavägen och Kalkbruksvägen.
{I Trosa och Södertälje handlar det i stället om indragna hållplatser – i Trosa Bråtagatan; i Södertälje Verkstadsvägen, Södertälje hamn och Gjuteriporten.
Det är främst det senare som oroar Benny Johansson. Han bor i Vagnhärad och brukar i dag ta 06.08-avgångenfrån Vagnhärad till jobbet på Scania.
– Jag skulle få gå, två-tre kilometer om de gör så här. Det kan vara jätteskönt när det är 18 grader, men lite jobbigare när det snöar horisontellt. Och så är det inte ens säkert att jag skulle hinna, jag skulle behöva ta en tidigare buss, säger han.
Förslaget bottnar i Trosa kommuns trafikbeställning till Sörmlands kollektivtrafikmyndighet. "Linjen bör uppgraderas till en snabb expresslinje med bra komfort" skrev man angående 802:an när beställningen gjordes förra året.
– Vi har ju en stor arbetsmarknad i Södertälje och då ska vi ha bra trafik dit helt enkelt, det är så det är. Vi ser också att bra konfort och snabba linjer ger fler resande, säger Ingemar Bergström.
Han betonar att förslaget är just ett förslag som nu är ute på remiss hos en rad instanser. Först efter sommaren lär kollektivtrafikmyndigheten komma med ett besked, menar han.
– Det är fortfarande på idéstadiet och det är mycket som spelar in. Bland annat är det ju en stor ombyggnad av Södertälje C på gång.
Benny Johansson är orolig. I pendlargänget går nu snacket om att skaffa bil, berättar han.
– Det ser ju inte så bra ut i en miljökommun.