Sportflygarna - alltså de piloter som oftast har flygandet som hobby och flyger små maskiner - är de enda som tvingas betala miljöskatt. Trafikflyg och militär går fria.
– Sex kronor per liter måste vi betala. På en timme drar de ultralätta flygplan vi flyger ungefär tio liter, så då förstår du hur mycket det kostar, säger Christian Sahl, ordförande i Trosa Flygklubb.
I Sverige finns omkring 200 små flygfält. Sedan ungefär ett år beskattas flygbränsle som används för privat nöjesflygning.
– Att det bara är privatflygarna som tvingas betala är antagligen för att vi inte har någon som lobbar för oss i regeringen. Militären är ju deras eget och i trafikflyget finns stora pengar, säger Christian Sahl.
Troslandaflygarna förklarar att flyget i jämförelse med biltrafiken släpper ut väldigt lite koldioxid. Så mycket bensin en normalstor bensinmack säljer på två veckor, räcker till allt privat sportflyg under ett helt år.
– Det är jättetråkigt. Vi sportflygare skitar faktiskt inte ner miljön så som folk tror, säger Christian Sahl.
I papperstidningen måndagen den 15 juni: Trosa Flygklubb har flugit vid Troslanda i 20 år och utbildat omkring 40 piloter.
Flygare upprörda över miljöskatt
Det är fel att sportflygarna ensamma tvingas betala för för miljöförstöringen från luften. Det säger upprörda piloter vid Troslanda.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!