– Det är roligt att det händer något här i Tystberga för en gång skull. Det har inte hänt något på 20 år, säger Henrik Skog, som sitter framför sin Chevrolet Apache från 1959.
Han är en av många besökare på Dixie car meet, som på lördagen arrangerades på Tyrsvallen i just Tystberga. Och visst blev det ett stort evenemang, inte bara med Tystbergamått mätt. Arrangören Peter Dupet är överväldigad och lite stressad när han står vid huvudentrén på förmiddagen.
– Vi tror att det är ungefär 2 000 fordon inne på området, och omkring 3 000 fordon totalt, säger han.
De som inte fick plats på själva utställningsområdet kunde ställa sina bilar på besöksparkeringen. Peter Dupet hade inte trott att det skulle komma fullt så många.
– Vi trodde att det skulle bli bra. Men det här! Vi är sjukt nöjda, säger han.
Inne på området fanns en överväldigande mängd bilar, framför allt amerikanare, men även svenska, tyska, militärfordon med mera – liksom försäljare och foodtrucks. Hans Eriksson visade sin ambulans från 1959, en Volvo som byggts om särskilt för ändamålet. Ambulansen har tjänstgjort vid Blötbergets gruva i Grängesberg, innan den hamnade på avvägar, var nära att bli helt förstörd och räddades av Hans Eriksson och hans son. Nu är den ett objekt som alltid drar folk till sig, berättar dess ägare.
– Det är alltid folk som kommer fram och tittar när jag ställer ut, säger han.
Julia Blom och Alice Nyman hade klätt upp sig extra inför besöket på Dixie car meet, i cowboy-, eller snarare cowgirl-stil.
– Jag är här med min pappa och är lite chaufför åt honom, och så tog jag med mig min kompis, säger Julia Blom.
Hon säger att hon inte är superintresserad av gamla bilar, men att det ändå är kul att gå runt och titta. Pappa Andreas Blom verkar nöjd, både över att vara här och att ha sin dotter som chaufför.
– När man var liten tyckte man att raggare var fräna. Och så blev man raggare själv, åker runt, träffar folk. Det är många likasinnade på en sådan här träff, säger han.
Det var bilar som stod i centrum i Tystberga den här dagen. Men det fanns även en annan typ av veteranfordon att bese och åka med för den svar intresserad. Sörmlands veteranjärnväg i Oxelösund körde ett tåg med 1930-talsvaganar och ett ellok från 1948, med uppehåll i Nyköping, Sjösa och Vagnhärad.