I juni förra året fick Tystberga skola kritik från Skolinspektionen som bedömde att det fanns brister i form av att elever inte alltid gavs det särskilda stöd som de behöver.
I slutet av 2022 avslutades dock ärendet och Skolinspektionen gör nu bedömningen att verksamheten uppfyller kraven.
– Det var en helt fantastisk känsla när vi fick beskedet från skolinspektionen, otroligt roligt att vi lyckats åtgärda alla tidigare brister. Det var en lyckans dag för oss alla som arbetar tillsammans på Tystberga skola, säger Nina Sandberg, biträdande rektor på Tystberga skola.
Hon berättar att skolan jobbat länge för att åtgärda bristerna.
– Det har tagit lång tid att få in rätt rutiner och implementera dem, det har krävts både möten och noggrannhet. Samtidigt har alla i personalen varit väldigt angelägna om att vi ska få ordning på detta, för elevernas bästa. Alla har förstått att det är viktigt och alla har varit med på tåget från början.
Vad var det som brast för er?
– Det har funnits osäkerheter kring rutinen för när man ska sätta in särskilt stöd, och göra en pedagogisk utredning. Nu finns det tydliga rutiner kring när man ska signalera till elevhälsoteamet, som lyfter ärendet vidare till rektorn som beslutar om pedagogisk utredning.
Hon fortsätter:
– Det finns också tydliga tidsangivelser för hur lång tid en utredning får ta. Det tar tid att få till förändringar men det underlättar när alla är med på varför vi gör dem, och det gjorde alla i det här fallet.