Plankrock i Tokyo – fem döda

Nära 400 personer fanns ombord på ett flygplan som började brinna efter att ha krockat med ett plan från kustbevakningen på en landningsbana på Haneda-flygplatsen i Tokyo. Alla på passagerarplanet kunde evakueras – men fem personer på kustbevakningsplanet har omkommit. Kontakten med flygledningen utreds.

Alla på passagerarplanet kunde evakueras – men fem personer på kustbevakningsplanet har omkommit.

Alla på passagerarplanet kunde evakueras – men fem personer på kustbevakningsplanet har omkommit.

Foto: NTV via AP/TT

Japan2024-01-02 10:26

Alla de ombordvarande 379 passagerare på flygplanet från Japan Airlines evakuerades, bekräftar flygbolaget för det japanska public service-bolaget NHK.

Av de sex personer som fanns på kustbevakningsplanet har fem omkommit, skriver BBC.

Passagerarplanet flög från Hokkaido till Tokyo när det fattade eld vid kollisionen på landningsbanan. Bilder och videoklipp som delats på sociala medier visar passagerare i den rökfyllda kabinen som skriker.

Branden släcktes inte förrän efter att den rasat i mer än sex timmar, rapporterar Reuters med hänvisning till TBS.

Enligt Japan Airlines skadades 14 personer på passagerarplanet, men ingen verkar ha blivit livshotande skadad.

Kontakt utreds

Vid en pressträff säger en tjänsteman från Japan Airlines att flygbolagets uppfattning är att flyget hade fått tillstånd att landa, men att kontakten med flygledningen utreds.

Den svenske flygsäkerhetsexperten Hans Kjäll bedömer, utifrån det han sett av olyckan, att passagerarplanet kolliderade med det andra planet när detta av misstag körde ut på banan.

– Problemet är att man har två olika flygledningskanaler, en för markoperationer och en för flygoperationer. Det kan vara koordinationsfel som gjort att man missförstod tillståndet att köra in på banan, säger han och fortsätter:

– Tekniken är nog väldigt god, men man ska aldrig glömma att det är människor som styr tekniken. Det behövs bara några sekunders distraktion för att ett missförstånd ska uppstå.

Trafikerad flygplats

Han drar en parallell till den hittills dödligaste olyckan på Los Rodeos-flygplatsen på Teneriffa 1977, när två plan i tät dimma kolliderade på startbanan. Då omkom 583 personer.

Haneda är en av Japans mest trafikerade flygplatser, och har inte haft några svårare incidenter de senaste åren.

– Men det är naturligtvis en hård belastning på flygplatsen, så jag skulle tro att den bakomliggande orsaken till olyckan är stress med många plan att dirigera, säger Hans Kjäll.

Fakta: Fakta: Tre allvarliga olyckor på flygplatser

Teneriffa, Los Rodeos-flygplatsen, 1977

583 personer omkom när två Boeing 747 kolliderade på startbanan på Teneriffas flygplats. Tjock dimma rådde vid tiden för kraschen, som är den dödligaste i flygets historia.

Paris, Charles de Gaulle-flygplatsen, 2000

Med kurs mot New York startade Concorde-planet från Paris i juli 2000. Men bara två minuter senare störtade planet in i en närliggande hotellbyggnad. Totalt dog 113 personer. Även flera personer på marken dog i samband med händelsen. Olyckan inträffade efter att planet kört över en bit metall på startbanan vilket skar upp ett av däcken och skapade en explosion.

Milano, Linate-flygplatsen, 2001

Det svenskregistrerade SAS-planet med 110 personer ombord kolliderade på startbanan med ett flygplan av typen Cessna Citation II med fyra personer ombord. Samtliga 114 personer ombord på de båda flygplanen samt fyra personer i en närliggande byggnad omkom.

Olyckan utgör den allvarligaste i SAS historia och den näst allvarligaste någonsin i italiensk luftfartshistoria.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!