ââDet Ă€r viktigt att ta protesterna pĂ„ allvar. Monumenten fungerar som en projektionsyta som visar pĂ„ större samhĂ€llsproblem, ekonomiska och juridiska orĂ€ttvisor, sĂ€ger Tanja Schult, docent i konstvetenskap vid Stockholms universitet.
Leopold II, Carl von Linné och Edward Colston Àr nÄgra som har blivit avbildade som statyer som nu kritiseras. Black Lives Matter-rörelsen har skapat debatt gÀllande statyers kulturella och historiska vÀrden.
ââPersonmonument har en klar funktion: de ska hylla nĂ„gon. Under en viss tid har vissa personer bestĂ€mt sig för att en viss person Ă€r vĂ€rd att hyllas i samtiden och i framtiden, sĂ€ger Schult som menar att monument, och den historiesyn som de förmedlar, genom sin placering i det offentliga rummet fĂ„r legitimitet.
Inget nytt
Att statyer nu rivs och vandaliseras i spÄren av de globala protesterna mot rasism har kritiserats frÄn flera hÄll. USA:s president Donald Trump tycker att det borde straffas med fÀngelse. Men fenomenet Àr inget nytt. Under romarriket benÀmndes det "damnatio memoriae" (fördömande av minnet).
ââNĂ€r vissa impopulĂ€ra romerska kejsares tid var över bestĂ€mde efterföljaren eller den romerska senaten att deras namn skulle utplĂ„nas ur det offentliga minnet, sĂ€ger Jan von Bonsdorff, professor i konstvetenskap vid Uppsala universitet.
ââStatyer förstördes eller slĂ€ngdes i floden, inskrifter raderades, ofta till fördel för den politiska efterföljaren.
Han menar att bilder Àr mer affektladdade Àn man tror. Speciellt nÀr det rör sig om saker som för stunden ses som ideologiskt fel.
"Förlegat"
Schult menar att statyer byggs för att ha inflytande och att de berÀttar en viss del av det som en viss grupp har kunnat enas om.
ââDe berĂ€ttar en del av historien och nĂ€r vĂ€rderingar Ă€ndras kan det anses förlegat och problematiskt. Det Ă€r för enkelt att tro att om man tar bort ett monument sĂ„ tar man bort historien. Snarare mĂ„ste man tĂ€nka vilken historia man dĂ„ tar bort och vilken historia dessa monument har lĂ€rt ut.
Det finns mÄnga personer, minoriteter och marginaliserade grupper som aldrig fick plats pÄ piedestalen.
ââDet mĂ„ste vara tillĂ„tet för vĂ„r tid att uttrycka vĂ€rderingar som vi vill ska pĂ„verka framtiden. Ăr det inte okej att möblera om och ta bort ibland? Nya idĂ©er mĂ„ste ocksĂ„ fĂ„ uttryck i det offentliga rummet. Om vi redan har fullt av mĂ€n med tvivelaktiga bakgrunder kanske vi mĂ„ste göra plats för nĂ„gon annat, sĂ€ger Schult.
Ser risker
Jan von Bonsdorff ser risker med att förstöra monument, dÄ det kan radera ett minne som egentligen skulle kunna förklaras och förstÄs i en historisk kontext.
ââDen enkla lösningen Ă€r att sĂ€ga "usch bort med den", men dĂ„ försöker man inte komma till roten med ogillandet. Jag har svĂ„rt att se vilken staty som inte ska fĂ„ finnas under vilken tid och vem bestĂ€mmer det?
Att nÄgonting ska vara kvar för att det har funnits dÀr lÀnge och tillhör historien menar Schult Àr ett haltande resonemang och tar 1930-talet som exempel, dÄ det fanns HitlerportrÀtt i alla tyska skolor.
ââTanken Ă€r helt absurd att man i dag skulle ha kvar dessa bara för att det en gĂ„ng var sĂ„, sĂ€ger hon.
"RÀtt att möblera om"
Schult pekar pÄ att fokus ofta ligger pÄ monument som rasar och sÀllan pÄ de som byggs. Ett exempel Àr The National Memorial for Peace and Justice som invigdes 2018 i Montgomery i Alabama, ett monument för att minnas offren för lynchning i USA och som vill bidra till ett mer rÀttvist samhÀlle.
ââVi har rĂ€tt och ett ansvar att möblera om samtiden efter vĂ„ra vĂ€rderingar. VĂ€ldigt ofta syns inte monument men de kan göra skillnad. De kan sĂ„ra en mĂ€nniska eller bidra till att vĂ€rlden bli bĂ€ttre.
I Sverige har statyer av Carl von Linné kritiserats för att hans forskning har banat vÀg för rasism. Schult tror inte att Linné mÄste vika, men tycker att det Àr en intressant debatt.
ââDet visar att vi Ă€r beredda att ifrĂ„gasĂ€tta vĂ„rt kulturella arv, framförallt kolonialismens betydelse. Det Ă€r pĂ„ tiden.