Under det fullskaliga kriget i Ukraina har det ryska styrets omfattande propagandaapparat fÄtt stÀlla om.
Före kriget var det tillrÀckligt för Kreml att orsaka en allmÀn förvirring dÀr folk inte kunde vara sÀkra pÄ nÄgonting, anför Per Enerud, författare och journalist som Àr verksam vid Myndigheten för psykologiskt försvar, samt aktuell med faktaboken "Det hÀr Àr inte ett krig" om den ryska propagandan.
ââNu har man fĂ„tt ett budskap som man mĂ„ste sĂ€lja in: att kriget Ă€r rĂ€ttfĂ€rdigt, att Ukraina Ă€r nazistiskt, att det hĂ€r Ă€r en fortsĂ€ttning pĂ„ befrielsen frĂ„n nazismen, och sĂ„ vidare. Och det Ă€r mycket svĂ„rare, sĂ€ger han.
ââAtt fĂ„ folk att tvivla Ă€r lĂ€tt. Att fĂ„ folk att tro Ă€r svĂ„rt.
Kriminella uttalanden
Kriget Àr inte ett krig, framhÀrdas det. Att pÄstÄ nÄgot annat Àr brottsligt.
Under det gÄngna Äret har det stiftats hundratals lagar som har förstÀrkt förtrycket i Ryssland. I princip alla motstÄndsröster har kvÀvts. Oberoende medier har stoppats.
ââDet hĂ€r gör att den ryska informationsmiljön Ă€r ganska gynnsam terrĂ€ng för Kremls pĂ„verkansmaskineri, sĂ€ger Per Enerud.
Han ifrÄgasÀtter dock hur stort fÀste Kremls berÀttelse har fÄtt.
ââDet Ă€r ju inte sĂ„ att en majoritet av Rysslands befolkning stödjer kriget, som man ibland hör. Det finns sĂ„dana opinionsundersökningar som gjorts, men om det ringer nĂ„gon till mig "hemma i Omsk" och frĂ„gar om jag tycker att kriget Ă€r bra och om Putin gör ett bra jobb sĂ„ tenderar jag nog att vilja svara ja, eftersom jag inte vet var svaren hamnar.
SkrÀck och offerkofta
Propagandan har tagit plats i den ryska vardagen. I den ryska grundskolan har det införts ett nytt Ă€mne â "viktiga samtal" â som syftar till patriotisk fostran med delvis militĂ€r underton. Byggnader i det offentliga pryds med "Z", som kommit att bli ett slags stödsymbol för kriget.
I början av kriget iscensattes stora massmöten till stöd för kriget, men nÄgra sÄdana syns inte lÀngre.
ââFör man vet att det Ă€r svĂ„rt att mobilisera folks entusiasm. DĂ„ Ă€r det bĂ€ttre att försöka jobba pĂ„ en apati och fĂ„ folk att lĂ„ta bli att sĂ€ga ifrĂ„n. Och dĂ„ anvĂ€nder man sig av en grĂ„skala som börjar i oförblommerat vĂ„ld och som slutar i en vag skrĂ€ck, sĂ€ger Per Enerud.
Kreml erbjuder ocksÄ ett bekvÀmt alternativ: offerkoftan.
ââDet Ă€r trots allt vĂ€ldigt obehagligt att uppleva sig sjĂ€lva som de onda. Det Ă€r lĂ€ttare att uppfatta sig sjĂ€lv som ett offer Ă€n som en förövare, sĂ€ger Enerud.
Vissa kan sÀga rakt ut att det inte alls pÄgÄr nÄgot krig.
ââHĂ€r finns det svĂ„ra psykologiska spĂ€rrar som de ryska myndigheterna spelar pĂ„ ganska effektivt. De vet att det finns en djupt nedĂ€rvd skrĂ€ck för myndigheter och en vĂ€ldigt djupt nedĂ€rvd skrĂ€ck för att sticka ut.
"Fredshets"
Per Enerud ser att propagandan lutar sig mot en slags urmyt, dÀr Ryssland tilldelas rollen av en osjÀlvisk riddare som stÄr mot onda krafter i vÀst.
ââDet Ă€r en nedĂ€rvd berĂ€ttarkonst, ett tilltal som bĂ„de publiken och producenterna av propagandan Ă€r vana vid.
Kriget, eller "specialoperationen", har inte gÄtt enligt Kremls plan. Hur skildrar propagandisterna det? Enerud förestÀller sig, likt en del krigsanalytiker, att Ryssland vill uppnÄ en frusen konflikt och status quo.
ââI det sammanhanget kommer man snarare försöka fĂ„ till stĂ„nd ett slags "fredshets", om man kan sĂ€ga sĂ„. DĂ€r Ryssland, som har erövrat omkring 20 procent av Ukrainas territorium, menar sig stĂ„ för fred och förhandling i konflikten nĂ€r Ukraina avvisar alla samtal och förhandlingar, sĂ€ger han.
ââDet tror jag kan bli nĂ€sta kapitel i Kremls desinformation och propaganda. Och att fred dĂ„ betyder att vi ska acceptera de territoriella ansprĂ„k som Ryssland har pĂ„ Ukraina. En publik i vĂ€st ska kĂ€nna att "Vad Ă€r det att brĂ„ka om egentligen?".