Projektet är påbörjat men är ännu i ett väldigt tidigt skede, förklarar Magnus Persson på Trafikverket, projektledare för brobytet.
– Vi har startat upp med vår vägplan nu, säger han.
Orsaken till att detta stora arbete måste göras är att det kommit nya bärighetskrav på broar.
– Man kommer att byta ut broar i hela Sverige, inte bara här, säger Magnus Persson.
Det handlar alltså inte bara om att förstärka broarna.
– Nej, de ska bytas ut. Vi kommer att byta en i taget.
Magnus Persson har inte broarnas exakta längd men säger att de är strax under 300 meter. Hur lång tid arbetet med varje brodel kommer att ta kan han heller inte säga exakt.
– Men man brukar säga att en mindre bro tar en säsong att byta, alltså ett år. Det här kommer att ta lite längre tid.
Magnus Persson fortsätter:
– Sedan beror det också på hur mycket man kan förbereda. Järnvägen som går under kommer också att ställa till det en del.
Att andra stora projekt är på gång i området kommer också att påverka. Kommunen har redan påbörjat sitt arbete med Hemgårdspassagen i samma område. Den passagen innefattar också en bro över järnvägen intill och parallellt med E4-broarna.
Byggandet av resecentrum och all den påverkan Brunnsgatan kommer att drabbas av på grund av det påverkar också.
– Vi får anpassa oss till det. Det kommer att krävas en del samordning.
Men arbetet är ännu i ett tidigt projekteringsskede. Under 2024 väntas två olika samråd göras, både skriftliga och via möten.
– Spontant är det inte så många som berörs. Det finns en del villor längs Hemgårdsvägen som kanske gör det, säger Magnus Persson.
Han hoppas att alla delar i planeringsprocessen ska vara klar hösten 2025.
– Men då kommer vi in i nästa skede. Vi kommer att behöva en projekttid. Så tidigast hösten 2027 kan arbetet komma igång.
Kommer de båda broarna att läggas på samma plats där de nuvarande finns?
– I stort kommer de att ha samma sträckning. Det finns lite nya regler vi måste förhålla oss till.
Specifikt ska bärighetsklassen på Blommenhofbroarna höjas från BK1 till BK4.
– BK4 är ganska nytt i Sverige, förklarar Magnus Persson.
Den nya höga bärighetsklassen ska klara lastbilar med en totalvikt på 74–76 ton. De fordon broarna klarar nu får vara på max 60 ton.
Körs det lastbilar på 74–76 ton över broarna redan nu?
– Nej, det gör det inte.