– Vi tyckte pandemin var tuff. Men det här är någonting vi inte kan styra över alls. Vi vet inte vart det tar vägen någonstans, säger Pär Åkerberg.
Han är vd för Åkerbergs trafik som bedriver buss, taxi och åkeriverksamhet med utgångspunkt från Trosa. Men han jobbar även för Sveriges bussföretag och ser att situationen är likadan överallt.
– Det är förödande för hela branschen. Den prisökning som har blivit är ohållbar i förhållande till de avtal som vi har. Folk är beredda att ställa sina fordon. Det är billigare att ha dem stående än att köra dem.
Enligt Pär Åkerberg är höjningen så exceptionell att ingen har kunnat räkna med den, ens som en risk.
– Så länge jag har hållit på i trafiksvängen har jag aldrig sett något liknande. Att vi går back är enkelt att räkna ut när dieselpriserna har ökat med 50 procent.
För det egna företaget är den ekonomiska smärtgränsen redan nådd. Under fredag och måndag sitter ledningsgruppen i möten för att diskutera hur man ska kontra prisökningen.
– Vi ser över vad vi kan göra för att stoppa blödningen. Nu tar vi fram fakta, sedan behöver vi föra en dialog med våra avtalsparter.
Man ser över möjligheterna att införa någon sorts klausul i avtalen som gör det möjligt att justera kostnaden utifrån dieselpriserna. Frågan har inte ställts än, men det kommer vara nödvändigt.
– Utvecklingen går åt fel håll och någonting måste göras. Lokalt eller regionalt eller på riksplanet.