Den stora industribyggnad som tidigare stoltserade med en stor Bosch Rexroth-skylt på taket är placerad precis när man svänger in på Kalkbruksvägen. Bara några hundra meter bort ligger Åkerbergs Trafiks lokaler. Ulla-Britt Pålssons väg till och från jobbet har knappt ändrats trots att hon i våras tvingades bort från sin arbetsplats.
Tidigare i år tog Åkerbergs över skolskjutsarna i Trosa kommun. Det gjorde att företaget behövde plocka in mer personal. Ulla-Britt tog busskörkort under den sista tiden på Bosch. Den första uppsägningsmånaden ägnade hon sedan åt en fyra veckor lång teorikurs om allt man behöver tänka på som chaufför.
Ulla-Britt och en handfull andra från Bosch är nu timanställda efter behov.
– Det är ingen fast anställning, men det ger en lön som man kan leva på, säger Ulla-Britt.
Hon smygstartade lite i somras genom att köra Blå tåget i Trosa. Sedan terminsstarten har det varit många skolkörningar. Ibland kör hon ut mat till äldreboenden och de olika skolorna. Men Liljeholmsbussen kör hon aldrig, i alla fall inte än.
– Efter skolstarten har det bara rullat på. Det är lite tur i oturen för mig att Åkerbergs fick tillbaka skolskjutsarna just i år.
Timanställningen gör att hon kan säga nej till att jobba om något annat kommer i vägen.
– Men det har jag bara gjort någon enstaka gång kanske. Jag vill ju fortfarande bli erbjuden så många körningar som jag kan få. Men det är skönt att möjligheten finns att säga ”i morgon kan jag inte”.
Ulla-Britt gillar att köra skolbarn. Det ger mer variation än på fabriken.
– Det här jobbet ger mycket annat tillbaka jämfört med Bosch, även om tryggheten inte finns på samma sätt.