– Visst går det bra att ställa några frågor, om en liten stund, säger Per Forssander och försvinner i väg med kunden han för närvarande hjälper på Husby loge i Vagnhärad.
Företaget har sju anställda men att hitta rätt storlek på ett par arbetsbyxor är en högprioriterad uppgift för ägarna. Liksom att hälsa på bekanta ansikten. Som tycks dyka upp ungefär var tredje minut.
Iakttagelser som även noterats av juryn som gav utmärkelsen "Årets Företagare 2021 i Trosa kommun" till Hans och Per Forssander från Hulo kläder AB.
– Det märktes att de blev rörda och att andra företagare tyckte det var välförtjänt. Det svävade runt lite i rummet: ”Vad konstigt att bröderna inte fått priset förut, de har ju verkat här i 40 år och alltid varit bra”, säger den kommunala näringslivschefen Jonas Ivervall som var med på prisutdelningen.
Det årliga priset delas ut av kommunen och företagarföreningen Företagarna, som även besökte butiken på Stationsgatan.
– De kom hit på morgonen med en häftig tårta som hade järnvägsräls rakt över sig. Den skulle väl symbolisera Vagnhärad, säger Hans Forssander.
Möjligen anspelade bakverket även på bemärkelsen ”kommunens företagslok 2021” som Hulo kläder tilldelades av kreditupplysningsföretaget UC efter att klädbutiken klarat det pandemityngda året bättre än många andra företag.
– Det var nog mer besök på landsorten än i stadskärnan under den perioden, säger Hans Forssander som samtidigt upplever att kundkategorin fått upp ögonen för brödernas breda sortiment.
– Det tar lång tid att jobba in, marknadsföringen sker mun till mun. Nu ser vi även att man omtalar oss i sociala medier, det är intressant läsning när man har funnits här i alla år. Men det blir också en uppskattning.
Affärskonceptet –stort utbud med personlig service på liten ort – har i princip varit detsamma sedan starten.
– Vi försöker ha en stor bredd med allt från smoking till gummistövlar. Vi har inga partier, utan allt är reguljära varor. Och när kunderna är ute efter något specifikt har vi lätt att tala om vad som finns att erbjuda, säger Per Forssander.
I Husby loge på Stationsvägen tillhandahålls 11 000 produkter från 107 leverantörer. En strategi som enligt Hans Forssander numera betraktas som en omöjlighet.
– Tidigare var det en möjlighet som de gamla varuhusen tog tillvara. Men de finns inte kvar längre och därför sticker vi ut, säger han.
Antalet dagliga besökare varierar mellan 170 och 400 personer. Av kunderna bor 60 procent inom tre mil från butiken.
– Resten kommer från Gnesta, Stjärnhov, Björnlunda, Tystberga, Nyköping eller Södertälje, säger Hans Forssander.
Under höst och vinter kommer flest besökare på helgerna medan det omvända gäller under sommarperioden.
Nu i början av april efterfrågas fortfarande vantar och mössor.
– Vi har lärt oss att inte plocka undan dem före påsken. Det har vuxit fram många sortimentsregler som styr vad vi exponerar, säger Hans Forssander som vid sidan av dialogen med kunderna utgår från djupdykningar i varuleverantörernas försäljningsstatistik för att justera sortimentet.
Företaget grundades 1978 av brödernas pappa, rörmokaren, som skulle starta byggmarknad på Stationsvägen. Efter energikrisen och förändrade byggnadsmetoder försvann dock underlaget.
– Vi hade besökt en liknande rörelse och tänkte då att ett klädsortiment var någonting det alltid skulle finnas behov utav, säger Hans Forssander, som då var i yngre 20-årsåldern.
Bröderna tog över företaget 1984, strax innan E4:s utbyggnad gjorde Stationsvägen till något annat än den genomfartsled man räknat med. En utmaning som tog dem 15 år att övervinna.
– Lokaliseringen blev svårhanterlig när stora kundgrupper inte såg oss längre. Men med tiden har vårt breda sortiment och personliga service gjort den levande landsbygden till ett starkt argument hos kunderna, säger Hans Forssander.
I den senaste årsredovisningen visar företaget en nettoomsättning på över 17 miljoner och ett finansnetto på två miljoner.
Men förändringens tid är inte över, vid horisonten finns den planerade Ostlänken, men som depå för DHL är bröderna väl medvetna om internethandelns genomslag inom den lokala kundkretsen.
– Vi har möten med mjukvaruleverantörer, det finns idéer om att skapa nya möjligheter att visa upp sortimentet, live eller virtuellt som det kanske heter, säger Hans Forssander.